TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Laat je eigen Coupé zien.
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Iedereen die dit topic (viewtopic.php?f=19&t=5651) heeft gezien weet dat ik afgelopen zomer in Frankrijk een ongelukje met de Coupe gehad heb. Het was economisch niet meer haalbaar om die auto te repareren en daarom ben ik op zoek gegaan naar een andere Coupe. (Dat wordt de derde inmiddels sinds 2003) Aangezien geen enkele auto van 20 jaar oud meer perfect is, wist ik dat er wel wat werk in zou gaan zitten om een andere Coupe weer in een fatsoenlijke staat te krijgen. De mensen die al wat langer op dit forum zitten weten wel dat ik niet vies ben van wat kluswerk, maar er zijn grenzen aan wat je zelf kan doen. Een van de dingen die ik niet kan is spuitwerk en schade wegwerken en om die reden was ik op zoek naar een Coupe die er aan de buitenkant nog redelijk goed uit zag en geen significante schade had. Wat kluswerk onder de motorkap of in het interieur is minder een probleem dus dat hoefde niet perfect te zijn. Aangezien ik een gecrashte 2.0 RFN voor de deur had staan met talloze goede reserveonderdelen, ging de voorkeur uit naar een ander 2.0 RFN.

Bij zo'n beetje alle auto's die de afgelopen tijd te koop stonden en in de richting kwamen van wat ik zocht ben ik gaan kijken. Het viel niet mee om een redelijke coupe te vinden, zeker niet als je specifiek een 2.0 RFN zoekt. Het aanbod van Coupe's begint flink te slinken en veel hadden schade en technisch was het allemaal al helemaal om te huilen. Vraagprijzen daarentegen waren onverminderd hoog en voor auto's die nog enigzins goed waren werden absurd hoge prijzen gevraagd.

Uiteindelijk kwam ik uit bij een auto die op marktplaats te koop stond in Zaandam. De auto was ooit geimporteerd uit het buitenland en had een "geen oordeel" km stand, normaliter niet de eerste keus wellicht maar toch maar gaan kijken omdat het er op de foto's allemaal nog redelijk uit zag. De auto bleek van een liefhebber te zijn die hem een jaar of 6 geleden gekocht had en er sindsdien in gereden had. Een van de dingen die hij aan de auto gedaan had, was dat hij de hele auto had laten overspuiten en alle schades e.d. had laten wegwerken. Met uitzondering van wat kleine details zag de auto er aan de buitenkant zonder meer goed uit, redelijk strak in de lak en geen onoverkomelijke schades. Precies wat ik zocht dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Uiterlijke nadelen waren er echter ook. De auto is geimporteerd en kennelijk uit een warm land want alles waar de zon op geschenen had was aangetast. De koplamp was dof en verweerd door de zon, diverse kunstof onderdelen waren vaal geworden en de hoedenplank was meer lichtgrijs dan zwart. Bij het spuiten van de auto was niet alles netjes gedemonteerd en de spiegels waren ook meegespoten in de carosseriekleur. De gril in de voorbumper zat scheef in de bumper gelijmd en verder waren er dingen zoals een niet standaard uitlaat, zijstrips die niet goed vast zaten, kleine lakschades, etc. Al met al zeker geen perfecte auto maar wel eentje met genoeg potentieel om er nog wat van te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste indruk in de auto was niet best. Bij het dicht gooien van de deur rammelde er van alles. Het leer op het stuur was compleet vergaan en op de pookknop zat helemaal geen leer meer. Er was ooit flink gerookt in de auto en de hemelbekleding was daardoor sterk verkleurd, gelukkig viel mee met de lucht omdat de auto inmiddels al weer een paar jaar rookvrij was. De hemelbekleding hing los bij het remlicht. De leren stoelen waren behoorlijk versleten en de bestuurdersstoel had een flink gat en maakte ook een hoop bijgeluiden. De gordels waren lam, een deel van de dashboardsverlichting en hemelverlichting werkte niet, de dopjes van de sleutel waren kapot, een kapot ventilatierooster, de spiegel was lam, kortom, een hoop van dat soort dingen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onder de motorkap viel direct een kapotte carterventilatieslang op ook hing de gaskabel los. De motorkap bleef niet lekker openstaan omdat de gasveren vergaan waren. Het flexibele stuk van de pijp naar de katalysator was gescheurd en het stuurhuis lekte olie. Motor en differentieel waren droog en lekten geen olie. Verder waren er wat kleine dingen zoals een ontbrekende afdekkap op de accu bijvoorbeeld.

De proefrit was moeizaam. Het schakelen ging niet soepel en de schokdempers zijn vergaan en moeten vervangen worden. Bij gasgeven komen er bijgeluiden uit de uitlaat en de motor lijkt vermogen te missen. Sturen gaat zwaar en de koppeling grijpt pas heel hoog aan en koppelt niet soepel. Bij het remmen piept de auto flink en bij stationair toerental begint de motorkap hinderlijk te rammelen/resoneren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al met al zeker geen perfecte auto dus, maar ik heb er de afgelopen weken in gereden en er lijkt nog genoeg basis te zijn om er wat van te maken, en dat is precies wat het plan is. De komende tijd zal ik, binnen redelijke grenzen, alles weer in orde gaan maken aan deze auto. Doel is om er tegen acceptabele kosten weer een dagelijks bruikbare auto van te maken die gewoon comfortabel rijdt. Om de brandstofkosten een beetje in de hand te houden gaat er waarschijnlijk een LPG installatie in en ook gaat het complete audiosysteem op de schop.

Genoeg te doen dus, en als er op het forum animo voor is dan zal ik zo nu en dan wat fotootjes van de werkzaamheden posten.
GeeWizz
Support
Berichten: 358
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 13:59

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door GeeWizz »

Nou;van mijn kant zeer geïnteresseerd.
Ben zeer benieuwd wat je er nog van kan/gaat maken want ik vind hem toch wel heel wat problemen hebben.
Het is toch wel een beetje een uitgewoonde coupe maar je hebt nog een heleboel onderdelen neem ik aan.
Vind de carrosserie niet meer zo fraai, overigens zie je direct waarom Pininfarina de spiegels ontworpen heeft zoals ze horen te zijn :geek:
Ik wens je heel veel succes, zal lastig worden denk ik... :cry: .
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door RAH »

Ik ben ook altijd wel geïnteresseerd in foto's en beschrijving van werkzaamheden. Wat mij betreft mag je er een volledig sleutel topic van maken :D .

Als ik de lijst met gebreken zo zie, dan doet met dat denken aan Wheeler Dealers. Mike Brewer heeft de auto onlangs gekocht en Edd China gaat hem nu dus onder handen nemen.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Gebruikersavatar
bart-peugeot
Support
Berichten: 113
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 15:59
Locatie: Rijnmond

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door bart-peugeot »

Zo, flink wat werk aan de winkel!

Succes ermee. Ik ga het volgen.
Voormalig 406 Coupérijder, nu in bezit van een 308.
joospeugeot
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 22 apr 2009, 21:33

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door joospeugeot »

ik dacht hoe ik de auto op mp tegenkwam dat deze in een nettere staat was dan dat je nu beschreven had. ja, na 20 jaar vind je altijd wel wat. gelukkig heb je wel een berg onderdelen, dus dat scheelt.
mooi dat je toch een coupe hebt kunnen vinden en succes alvast met alle plannen wat je zo hebt.
ga je weer die AG (of teleflex / gfi) erin leggen of kijk je voor een ander merk installatie ?

benieuwd hoe het allemaal verder gaat.
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Ik ben vandaag begonnen met het fixen van twee kleine dingen. Als eerste was de afstelling van de motorkap aan de beurt. Aan de rechter voorzijde zat er speling tussen de motorkapsteun en de motorkap zelf, hierdoor ging de motorkap trillen/herrie maken bij stationair toerental. Dit maakte dusdanig veer geluid dat het niet om aan te horen was bij het stoplicht. Eerst dacht ik dat er iets mankeerde aan het slotmechanisme van de motorkap maar dat bleek prima in order te zijn. Uiteindelijk heb ik de motorkapsteun naast het slot wat hoger gezet om de speling weg te nemen en dat bleek de oplossing, de kap trilt nou niet meer. Waarschijnlijk was de steun zo laag gezet om de kap mooi aan te laten sluiten op het spatbord, nu dat hij wat hoger staat is die overgang niet meer helemaal netjes. Ik moet dus nog een keer het spatbord wat naar boven brengen om alles weer netjes te krijgen maar dat is een klus voor later. Ik ben er al blij mee dat hij niet zo'n herrie meer maakt voor het stoplicht.

Afbeelding

Afbeelding

Tweede puntje was de benzineleiding, het viel me op dat daar en flinke scheur in zat bij de aansluiting op de brandstofrail. Aan de andere kant bij het schutbord zaten er ook scheuren in de slang. Het lekte gelukkig allemaal nog niet maar dit is ernstig genoeg om het risico te lopen dat de hele auto af fikt. Ook zat de slang met tiewraps bevestigd wat ook niet helemaal netjes is. Gelukkig had ik de slang uit mijn oude auto nog dus die heb ik er op gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
joospeugeot
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 22 apr 2009, 21:33

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door joospeugeot »

oei, dat is wel een dingetje ja die benzine leidingen. ik heb t nog niet gezien zo op deze manier. of het dan toch aan de E10 zal liggen.
goed dat je het gefixt hebt ! voordat je het weet is je auto echt afgeschreven ja. ook op lpg belangrijk. de benzine pomp blijft altijd lopen, ook als ie op gas rijdt.
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door RAH »

Onbegrijpelijk dat de benzine daar al niet uit spoot. Dat tywrapje is niet zo'n probleem, als het maar vast zit. Juiste clipje is natuurlijk mooier. Maar die scheurtjes :shock:
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Ik heb toch maar besloten om de gasinstallatie weer in te bouwen in de nieuwe auto. Met de huidige brandstofprijzen zou ik gek zijn als ik het niet doe. Voor een liter euro95 betaal ik hier in de buurt 1,98 en een liter LPG haal ik voor 77 cent in de buurt van mijn werk. Dat is snel verdiend zou ik zeggen en op die manier kan ik de inflatie een beetje compenseren. Ik verwacht niet dat de brandstofprijzen op korte termijn weer naar beneden gaan, eerder omhoog, dus LPG is nog niet zo'n slecht idee.

Ik ben begonnen met de inbouw, als eerste was de tank aan de beurt. Het is een ringtank die onder de vloer in de reservewiel bak past zodat de bagageruimte volledig bruikbaar blijft.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zitten 3 aansluitingen op de tank, de vulslang, de LPG leiding naar de motor en de afblaas aansluiting. Daarvoor moeten er een paar gaten in de reservewiel bak gemaakt worden.

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien de tank er nog in moet, moeten de slangen onder een hoek uit de reservewiel bak geleid worden want anders komen ze in de knel. Om dat mogelijk te maken heb ik het plaatstaal rond de gaten een beetje bewerkt. Met een stuk draadstaal met een paar ringen er op lukt het om het plaatstaal te buigen zonder dat het al te lelijk wordt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een beetje zinkspray zorgt er voor dat het onbeschermde metaal rond de gaten niet gaat roesten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foamtape helpt om gerammel van de tank tegen te houden en tevens ligt de tank daardoor iets hoger (tegen water)

Afbeelding

Afbeelding

Nu kan de vulleiding en de afblaasslang aangesloten worden en kan de tank er in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De tank wordt vastgezet met twee flinke stukken hoekstaal die aan het chassis van de auto bevestigd zijn. Op deze manier kan hij geen kant meer op.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten