240.000 Km onderhoudsbeurt
- grislion66
- Support
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 18 feb 2009, 21:22
- Locatie: zaanstad
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
Zeer duidelijke omschrijving met heldere foto's.
petje af voor deze klus!
wat was je kwijt voor de div. onderdelen?
petje af voor deze klus!
wat was je kwijt voor de div. onderdelen?
Ford Capri 3.0S V6 strato silber 1984/87
205 GTI 1.6 gris graphite 1987/89
205 GTI 1.9 gris futura 1989/92
205 Gentry 1.9 vert sorrento 1992/94
306 XSI gris Quartz 1994/2015
406 coupe 2.0i gris thallium 2000/????
407 coupe 3.0i Féline gris aluminium 2015
205 GTI 1.6 gris graphite 1987/89
205 GTI 1.9 gris futura 1989/92
205 Gentry 1.9 vert sorrento 1992/94
306 XSI gris Quartz 1994/2015
406 coupe 2.0i gris thallium 2000/????
407 coupe 3.0i Féline gris aluminium 2015
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
Kijk daar kunnen we iets mee, hebben we het Haynes boek helemaal niet meer nodig.
Goeie duidelijke omschrijving en betere foto's dan in de Haynes.
Petje af en succes met de rest van de werken.
Die remolie zal wel nodig zijn na 5 jaar, die van mij was echt smerig toen ik het vervangen heb en die zat er pas 4 jaar in..
Het schijnt trouwens elke 2 jaar te moeten dus dat ga ik ook maar netjes doen, hij is er wel beter van gaan remmen, tenminste het pedaal voelt nu wat harder aan, dus er zal bij mij ook wel wat vocht/lucht in hebben gezeten.
Overigens wel even in de gaten houden dat je de ABS pomp ook even aanstuurt zodat ook dara nieuwe remolie in komt...
Goeie duidelijke omschrijving en betere foto's dan in de Haynes.
Petje af en succes met de rest van de werken.
Die remolie zal wel nodig zijn na 5 jaar, die van mij was echt smerig toen ik het vervangen heb en die zat er pas 4 jaar in..
Het schijnt trouwens elke 2 jaar te moeten dus dat ga ik ook maar netjes doen, hij is er wel beter van gaan remmen, tenminste het pedaal voelt nu wat harder aan, dus er zal bij mij ook wel wat vocht/lucht in hebben gezeten.
Overigens wel even in de gaten houden dat je de ABS pomp ook even aanstuurt zodat ook dara nieuwe remolie in komt...
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
Netjes gedaan Traffic. Als ik zo vrij mag zijn toch nog wat op te merken.
Bij het verwisselen van de distributie riem markeer ik altijd met een zwarte stift op de oude riem en nokken/kruk assen. Als de oude er af is, leg ik die naast de nieuwe en neem de markeringen over. Zo heb ik een dubbele controle dat de riem goed ligt. Bovendien gaf mijn instructie destijds aan dat bij het spannen van de riem één van de nokkenas poelie's los moest en dat daarmee de riem tussen de nokkenassen gespannen moest worden (wel met de blokkeerpennen op hun plaats).
En dat spruitstuk, heb je gewoon een nieuwe gekocht? Ik heb nog een oud spruitstuk liggen van een EW7, die zijn volgens mij gelijk aan die van de EW10. En uiteraard had ik ook die problemen. Ik heb toen een exemplaar op de sloop gehaald en de oude gelast. Mijn las kunsten waren toen niet geweldig (nog steeds niet) maar toen het exemplaar van de sloop kuren begon te vertonen kon ik die dus weer wisselen voor het gelaste exemplaar. Dat geintje heb ik een paar keer uitgehaald en na inruil van mijn EW7 voor mijn huidige DW12 had ik dus een uitlaatspruitstuk over. Uitgerekend deze is dusdanig gelast dat ik er vrijwel zeker van ben dat van deze de pijpjes niet meer los komen. Volgens mij moet ik eens wat op marktplaats gaan zetten.
Bij het verwisselen van de distributie riem markeer ik altijd met een zwarte stift op de oude riem en nokken/kruk assen. Als de oude er af is, leg ik die naast de nieuwe en neem de markeringen over. Zo heb ik een dubbele controle dat de riem goed ligt. Bovendien gaf mijn instructie destijds aan dat bij het spannen van de riem één van de nokkenas poelie's los moest en dat daarmee de riem tussen de nokkenassen gespannen moest worden (wel met de blokkeerpennen op hun plaats).
En dat spruitstuk, heb je gewoon een nieuwe gekocht? Ik heb nog een oud spruitstuk liggen van een EW7, die zijn volgens mij gelijk aan die van de EW10. En uiteraard had ik ook die problemen. Ik heb toen een exemplaar op de sloop gehaald en de oude gelast. Mijn las kunsten waren toen niet geweldig (nog steeds niet) maar toen het exemplaar van de sloop kuren begon te vertonen kon ik die dus weer wisselen voor het gelaste exemplaar. Dat geintje heb ik een paar keer uitgehaald en na inruil van mijn EW7 voor mijn huidige DW12 had ik dus een uitlaatspruitstuk over. Uitgerekend deze is dusdanig gelast dat ik er vrijwel zeker van ben dat van deze de pijpjes niet meer los komen. Volgens mij moet ik eens wat op marktplaats gaan zetten.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
-
- Beheerder
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
Goede tip inderdaad, het is inderdaad handig om de riem en de nokkenaspoelies te markeren met een stift. Better safe than sorry Ik heb dit ook gedaan maar ik had alleen een heel dun blauw stiftje. Die markering was met het blote oog en de juiste lichtval wel zichtbaar maar op de foto's is die markering niet meer zichtbaar.
De nokkenaspoelies zijn bij mijn auto niet verstelbaar. Als je de haynes manual er bij pakt dan staan er twee beschrijvingen in, één voor modellen met verstelbare nokkenaspoelies en één voor modellen met vaste nokkenaspoelies. Mijn auto heeft vaste nokkenaspoelies. Als de boel niet goed past moet de krukaspoelie los maar het paste bij mij meteen prima dus dat was gelukkig niet nodig. Na tien omwentelingen gingen de blokkeerpennen moeiteloos op hun plaats. Ik was blij dat de krukaspoelie niet los hoefde want dit proces was me vanaf het begin een beetje onduidelijk. Als je de krukaspoelie loshaalt en verdraait om de riem er goed op te krijgen met de pen in het blokkeergat dan heb je toch ook meteen het probleem dat de krukas verdraait t.o.v. de nokkenassen ? Dit lijkt me niet de bedoeling maar zo staat het wel beschreven in de haynes manual.
Als ik geweten had dat jij nog een spruitstuk had liggen dan had ik hem wel van je over willen nemen. Dat is misschien een goede tip voor anderen die na het lezen van dit verhaal aan de slag willen
Ik zal de rekening er binnenkort ook nog even bij zetten.
De nokkenaspoelies zijn bij mijn auto niet verstelbaar. Als je de haynes manual er bij pakt dan staan er twee beschrijvingen in, één voor modellen met verstelbare nokkenaspoelies en één voor modellen met vaste nokkenaspoelies. Mijn auto heeft vaste nokkenaspoelies. Als de boel niet goed past moet de krukaspoelie los maar het paste bij mij meteen prima dus dat was gelukkig niet nodig. Na tien omwentelingen gingen de blokkeerpennen moeiteloos op hun plaats. Ik was blij dat de krukaspoelie niet los hoefde want dit proces was me vanaf het begin een beetje onduidelijk. Als je de krukaspoelie loshaalt en verdraait om de riem er goed op te krijgen met de pen in het blokkeergat dan heb je toch ook meteen het probleem dat de krukas verdraait t.o.v. de nokkenassen ? Dit lijkt me niet de bedoeling maar zo staat het wel beschreven in de haynes manual.
Als ik geweten had dat jij nog een spruitstuk had liggen dan had ik hem wel van je over willen nemen. Dat is misschien een goede tip voor anderen die na het lezen van dit verhaal aan de slag willen
Ik zal de rekening er binnenkort ook nog even bij zetten.
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
Doet dat spruitstuk het ook op een 2.0 benzine toevallig?
406 coupé 3.0 V6 Pack LPI (2004) Vert Polo - "Let's poke it with the Stig"
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
Wat een super klus, Een geweldige how to do!!!!!
Petje af wat een werk je hebt verzet.
In één woord GEWELDIG.
Petje af wat een werk je hebt verzet.
In één woord GEWELDIG.
3.0 24v 6
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
Voorzover mij bekend is het spruitstuk van de EW7 (1.8 16v) en de EW10 (2.0 16v) hetzelfde. Om het zeker te weten zou ik eens de onderdeelnummers moeten vergelijken.SanderM schreef:Doet dat spruitstuk het ook op een 2.0 benzine toevallig?
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
-
- Beheerder
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
Tot zover bestaat de rekening uit:
1.) Uitlaat spruitstuk 189,63
2.) Uitlaat spruitstuk pakking 7,12
3.) Distributieset 138,04
4.) Luchtfilter 14,17
5.) Bougies 40,46
6.) Ringetje voor carterplug 1,90
7.) Oliefilter 12,20
8.) Waterpomp 90,59
9.) Afdichtring waterpomp 0,52
10.) Multiriem 33,99
11.) Motorolie 39,99
12.) Koelvloeistof 17,99
TOTAAL: 586,60 Euro
Ik hoop dat ik nu voorlopig weer even klaar ben want in maart was ik ook al 1272,81 euro kwijt om hem door de APK te krijgen (Zie viewtopic.php?f=38&t=913) Bij elkaar is dat dit jaar dus al 1859,41 euro voor een auto die nog maar een waarde van 500 euro vertegenwoordigd. Economisch gezien is het dus niet zo'n goede investering meer, maar goed, ik vind het nog steeds een fijne wagen en ik zou niet weten wat ik anders zou moeten aanschaffen als ik nu een andere auto zou kopen. Waarschijnlijk zou het dan een Audi A5 Coupe worden maar die kost aan afschrijving ook een vermogen. Ik tuf nog even door naar de 300.000 en dan mag hij naar de sloop
1.) Uitlaat spruitstuk 189,63
2.) Uitlaat spruitstuk pakking 7,12
3.) Distributieset 138,04
4.) Luchtfilter 14,17
5.) Bougies 40,46
6.) Ringetje voor carterplug 1,90
7.) Oliefilter 12,20
8.) Waterpomp 90,59
9.) Afdichtring waterpomp 0,52
10.) Multiriem 33,99
11.) Motorolie 39,99
12.) Koelvloeistof 17,99
TOTAAL: 586,60 Euro
Ik hoop dat ik nu voorlopig weer even klaar ben want in maart was ik ook al 1272,81 euro kwijt om hem door de APK te krijgen (Zie viewtopic.php?f=38&t=913) Bij elkaar is dat dit jaar dus al 1859,41 euro voor een auto die nog maar een waarde van 500 euro vertegenwoordigd. Economisch gezien is het dus niet zo'n goede investering meer, maar goed, ik vind het nog steeds een fijne wagen en ik zou niet weten wat ik anders zou moeten aanschaffen als ik nu een andere auto zou kopen. Waarschijnlijk zou het dan een Audi A5 Coupe worden maar die kost aan afschrijving ook een vermogen. Ik tuf nog even door naar de 300.000 en dan mag hij naar de sloop
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
Precies. Een nieuwe kost waarschijnlijk meer.
Je moet het zo zien, je kan ook elk jaar een barrel kopen voor 1200,- en um daarna naar de sloop brengen.
Echter met je 406 rij je 1 van de mooiste auto's op de weg (heb nog even je "mijn coupé" topic erbij gepakt).
Je kan overwegen een andere 406 te kopen, d'r staan er nog zat met nog geen ton op de teller.
Je moet het zo zien, je kan ook elk jaar een barrel kopen voor 1200,- en um daarna naar de sloop brengen.
Echter met je 406 rij je 1 van de mooiste auto's op de weg (heb nog even je "mijn coupé" topic erbij gepakt).
Je kan overwegen een andere 406 te kopen, d'r staan er nog zat met nog geen ton op de teller.
406 coupé 3.0 V6 Pack LPI (2004) Vert Polo - "Let's poke it with the Stig"
-
- Beheerder
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
Deze ? viewtopic.php?f=19&t=102 ? Je hebt wel een vreemde smaak qua mooie auto'sSanderM schreef:Echter met je 406 rij je 1 van de mooiste auto's op de weg (heb nog even je "mijn coupé" topic erbij gepakt).
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten