APK 2010
-
- Beheerder
- Berichten: 1502
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
APK 2010
APK 2010
Ik ben deze week even flink aan het knutselen geweest om de coupe weer een jaartje door de APK te krijgen. Toen ik toch bezig was heb ik meteen maar even een paar andere dingetjes gefixed die nodig waren. Voor iedereen die het interessant vindt heb ik een paar fotootjes gemaakt.
Ten eerste deed het stadslicht van de linker koplamp het niet. Gewoon een lampje kapot natuurlijk maar het probleem met de linker koplamp is dat ik zulke grote handen heb dat ik er nauwlijks bij kan om het lampje er uit te halen. Na een paar schaafwonden was dat probleem opgelost:
Volgende probleem was dat de auto de laatste tijd een beetje moeizaam starte als het s'ochtends koud was. Vorige week moest ik even tanken en toen ik ging afrekenen had ik de lichten aan laten staan. Dat heeft misschien 5 minuten geduurd maar de accu was zo leeg dat de auto niet meer wilde starten. Tijd voor een nieuwe accu dus:
De laatste tijd kwam er ook een beetje muffe lucht uit de luchtroosters. Dat bleek te komen omdat er allemaal oude bladeren en andere trooep in het interieurfilter zaten. Die heb ik dus ook maar even vervangen:
Het volgende probleem was de uitlaat die de laatste tijd een beetje al te sportief klonk. Het bleek dat de flens van de middendemper aan de kant van de einddemper helemaal afgescheurd was en dat de massakabel ter ziele was. Jammer want de rest van de uitlaat had nog wel even meegekund. De vorige keer was de uitlaat ook al precies op dit punt doorgerot. Beetje slecht ontworpen dus. De katalysator is wel wat roestig maar kan nog wel een tijdje mee. Toen de nieuwe uitlaat er op zat heb ik de auto even laten draaien om te kijken of alles goed dicht was. Een minuut nadat de motor weer uit was zag ik bij de koppeling condens uit de uilaat lekken. Dat verklaart dus ook meteen waarom dat punt zo snel roest. Ik kon het ook niet laten om even te horen hoe de auto klinkt zonder demper en ik moet zeggen dat dat best wel heftig klinkt net alsof er een 7 liter motor onder de kap ligt
Het laatste probleempje ware de banden. Die kwamen vorig jaar al nauwlijks meer de de APK maar nu helemaal niet meer. De achterbanden waren aan de binnenzijde helemaal kaal, aan de buitenzijde zat nog wel wat profiel. De voorbanden zaten rond de 2.0 mm profieldiepte dus die hadden hun beste tijd ook wel gehad. Ik heb het meteen maar goed aangepakt en 4 nieuwe banden besteld via internet. Die zijn vandaag bij de APK keuring meteen gemonteerd.
Accu: 109,48
Interieurfilter: 22,73
Middendemper uitlaat: 187,-
Einddemper uitlaat: 375,-
Kleinmateriaal uitlaat: 78,-
Banden: 347,60
Montage banden: 88,-
APK: 65,-
TOTAAL: 1272,81
Al met al een flink bedrag ondanks dat ik het werk vooral zelf gedaan heb. Het had allemaal een stuk goedkoper gekund als ik niet voor originele peugeot onderdelen was gegaan maar daar heb ik slechte ervaringen mee. Deze zomer staat de distributieriem nog op het programma en dan hoop ik voorlopig weer even uit de kosten te zijn.
Ik ben deze week even flink aan het knutselen geweest om de coupe weer een jaartje door de APK te krijgen. Toen ik toch bezig was heb ik meteen maar even een paar andere dingetjes gefixed die nodig waren. Voor iedereen die het interessant vindt heb ik een paar fotootjes gemaakt.
Ten eerste deed het stadslicht van de linker koplamp het niet. Gewoon een lampje kapot natuurlijk maar het probleem met de linker koplamp is dat ik zulke grote handen heb dat ik er nauwlijks bij kan om het lampje er uit te halen. Na een paar schaafwonden was dat probleem opgelost:
Volgende probleem was dat de auto de laatste tijd een beetje moeizaam starte als het s'ochtends koud was. Vorige week moest ik even tanken en toen ik ging afrekenen had ik de lichten aan laten staan. Dat heeft misschien 5 minuten geduurd maar de accu was zo leeg dat de auto niet meer wilde starten. Tijd voor een nieuwe accu dus:
De laatste tijd kwam er ook een beetje muffe lucht uit de luchtroosters. Dat bleek te komen omdat er allemaal oude bladeren en andere trooep in het interieurfilter zaten. Die heb ik dus ook maar even vervangen:
Het volgende probleem was de uitlaat die de laatste tijd een beetje al te sportief klonk. Het bleek dat de flens van de middendemper aan de kant van de einddemper helemaal afgescheurd was en dat de massakabel ter ziele was. Jammer want de rest van de uitlaat had nog wel even meegekund. De vorige keer was de uitlaat ook al precies op dit punt doorgerot. Beetje slecht ontworpen dus. De katalysator is wel wat roestig maar kan nog wel een tijdje mee. Toen de nieuwe uitlaat er op zat heb ik de auto even laten draaien om te kijken of alles goed dicht was. Een minuut nadat de motor weer uit was zag ik bij de koppeling condens uit de uilaat lekken. Dat verklaart dus ook meteen waarom dat punt zo snel roest. Ik kon het ook niet laten om even te horen hoe de auto klinkt zonder demper en ik moet zeggen dat dat best wel heftig klinkt net alsof er een 7 liter motor onder de kap ligt
Het laatste probleempje ware de banden. Die kwamen vorig jaar al nauwlijks meer de de APK maar nu helemaal niet meer. De achterbanden waren aan de binnenzijde helemaal kaal, aan de buitenzijde zat nog wel wat profiel. De voorbanden zaten rond de 2.0 mm profieldiepte dus die hadden hun beste tijd ook wel gehad. Ik heb het meteen maar goed aangepakt en 4 nieuwe banden besteld via internet. Die zijn vandaag bij de APK keuring meteen gemonteerd.
Accu: 109,48
Interieurfilter: 22,73
Middendemper uitlaat: 187,-
Einddemper uitlaat: 375,-
Kleinmateriaal uitlaat: 78,-
Banden: 347,60
Montage banden: 88,-
APK: 65,-
TOTAAL: 1272,81
Al met al een flink bedrag ondanks dat ik het werk vooral zelf gedaan heb. Het had allemaal een stuk goedkoper gekund als ik niet voor originele peugeot onderdelen was gegaan maar daar heb ik slechte ervaringen mee. Deze zomer staat de distributieriem nog op het programma en dan hoop ik voorlopig weer even uit de kosten te zijn.
Re: APK 2010
Keurig! Heerlijk om te zien hoe zo'n Coupe weer een opfris beurt heeft gekregen!
Nu moet hij weer een paar jaartjes mee gaan zonder problemen bij de APK!
Ik heb die van mij dinsdag laten keuren, totale kosten, 40 euro voor de APK
Nu moet hij weer een paar jaartjes mee gaan zonder problemen bij de APK!
Ik heb die van mij dinsdag laten keuren, totale kosten, 40 euro voor de APK
ES9 J4S - 3.0L 24v V6 152 kW - Società anonima Carrozzeria Pinin Farina
- BigBoss2307
- Support
- Berichten: 473
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 19:40
Re: APK 2010
mooi mooi ziet er goed uit
airco filter was echt hard nodig
gr ricardo
airco filter was echt hard nodig
gr ricardo
Re: APK 2010
Hoop geld inderdaad!
Die uitlaat monteren ziet er trouwens helemaal niet zo lastig uit of zie ik het verkeerd? Interieurfilter en lampjes zijn makkelijk zelf te doen. Uitlaat heb je denk ik wel een brug voor nodig of niet? Scheelt toch 2 arbeidsuren denk ik? Misschien iets langer.
Die uitlaat monteren ziet er trouwens helemaal niet zo lastig uit of zie ik het verkeerd? Interieurfilter en lampjes zijn makkelijk zelf te doen. Uitlaat heb je denk ik wel een brug voor nodig of niet? Scheelt toch 2 arbeidsuren denk ik? Misschien iets langer.
Re: APK 2010
uitlaat kan je ook zelf doen voor je deur met je coupe op een paar blokjes... het is danwel niet ideaal om te werken, maar het kan wel! zelf vaak genoeg gedaan!
ES9 J4S - 3.0L 24v V6 152 kW - Società anonima Carrozzeria Pinin Farina
Re: APK 2010
Die is weer als nieuw!
De mijne ging afgelopen vrijdag voor de apk. Probleemloos.
De mijne ging afgelopen vrijdag voor de apk. Probleemloos.
406 coupe, 2.0 bouwjaar: 1998 motorcode: XU10J4R
- BigBoss2307
- Support
- Berichten: 473
- Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 19:40
Re: APK 2010
uitlaat kun ju inderdaad ook zelf doen zonder brug is wel een geschravel maar lukt goed een beetje opkriken en het is goed
heb ik ook merdere keren gedaan
gr ricardo
heb ik ook merdere keren gedaan
gr ricardo
-
- Beheerder
- Berichten: 1502
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: APK 2010
De uitlaat is niet zoveel werk, twee klemmetje losdraaien en even de rubbers loswrikken. Binnen een half uurtje is het goed te doen. Ik snap ook niet waarom een nieuwe uitlaat van peugeot (zonder montage) me 640 euro kost en met montage ruim 900 euro. Dat is dus 260 euro voor een half uurtje werk ? Volgens mij is een notaris niet eens zo duur !Robbert01 schreef:Hoop geld inderdaad!
Die uitlaat monteren ziet er trouwens helemaal niet zo lastig uit of zie ik het verkeerd? Interieurfilter en lampjes zijn makkelijk zelf te doen. Uitlaat heb je denk ik wel een brug voor nodig of niet? Scheelt toch 2 arbeidsuren denk ik? Misschien iets langer.
Ik heb vandaag nog even gecontroleerd of de wielen allemaal weer goed vastzaten na het vervangen van de banden, maar dat was geen probleem.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten