JPW's nieuwe V6

Laat je eigen Coupé zien.
Gebruikersavatar
Nico den Haak
Support
Berichten: 553
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 18:38

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Nico den Haak »

Hoi,

Van deze motor zou ik (gezien de kanteling van de zuiger die je nu daadwerkelijk hebt geconstateerd), héél snel afscheid gaan nemen. Ik zou de nieuwe motor wel eerst men een endoscoop in de cilinders kijken, vóór aankoop...
Wat een oorzaak geweest kan zijn is gissen. Weg ermee, en de goeie delen eraf halen, en op de plank leggen.
De ruilmotor oppikken, en netjes klaar maken. Je hebt nu goed geoefend en zo. Ik zou van de nieuwe motor bijvoorbeeld de klepstoters extreem goed reinigen, en in de aceton leggen. Dan de nieuwe distributie overzetten, etc...

Natuurlijk kan je van deze de zuiger en bus vervangen, maar wie zegt me dat je krukas geen tik heeft gehad? Het is wel de zien als je de drijfstang eraf hebt, maar toch.

Groet,

Nico.
Wil je fatsoenlijk geluid uit je Clarion fabrieksradio met écht dieplaag hebben, PM me dan.
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Inmiddels heb ik een cilinderklok (meter) weten te regelen. Waarschijnlijk kom ik er pas zondag aan toe om de conditie van de cilinderwand te bekijken, hoewel ik dit meer ga doen uit nieuwsgierigheid dan om het probleem op te lossen.

Dus inderdaad, ik heb mijn zinnen gezet op de ruilmotor met 137,000 op de teller. Om deze helemaal uit elkaar te trekken lijkt mij weer wat overbodig, dus ik ga de motor goed inspecteren met alle bij mij aanwezige kennis, en een endoscoop. (Goede tip, bedankt!) Mocht het allemaal aan de eisen voldoen ga ik waarschijnlijk na aanschaf de cilinderkoppen los halen om de ingebouwde oliekleppen te vervangen, de stoters te reinigen en eventuele troep voorzichtig weg te halen. Zuigerveren en lagers vervangen bij een motor met 137k lijkt mij wat overdreven, en tevens te prijzig. Het resultaat moet een fantastische, stille motor worden waar ik nog jaren mee voort kan. :)
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Gebruikersavatar
Nico den Haak
Support
Berichten: 553
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 18:38

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Nico den Haak »

Vergeet niet de stoters, en de VVT ultrasoon of met aceton schoon te maken?

Als je de boel toch los hebt :mrgreen:
Komt goed, en inderdaad zou ik er niet meer aan doen, carterpan er wel onderuit halen, want de sealant ertussen is toch lek.
Kan je die meteen ook zuiver maken. En dan moet het allemaal als nieuw zijn...

Groet,

Nico.
Wil je fatsoenlijk geluid uit je Clarion fabrieksradio met écht dieplaag hebben, PM me dan.
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Hoppa!

Vanaf gisteren is er welgeteld 0 pk aanwezig in mijn coupe!
Afbeelding

Een beste rotklus van drie dagen omdat ik niet van plan was een kraan te huren. De auto en ikzelf hebben het er zonder kleerscheuren vanaf gemaakt. Nu liggen alle onderdelen in de garage en is het plan een en ander weg te doen, en andere dingen schoon te maken en te bewaren. Met wat mazzel ga ik a.s. maandag op pad voor een andere motor. Een kerstcadeautje voor mijzelf fabriceren zal lastig worden, maar er zit in ieder geval schot in de zaak. Tot zover gaat alles voorspoedig! Nog twee dingen alleen:

Nico, hoe kom je precies op aceton i.p.v. een andere reiniger? Ultrasoon zou wel de beste optie zijn, maar ik vrees dat dat buiten het budget valt.

En een algemene vraag waar ik waarschijnlijk geen antwoord op ga krijgen: Hoe krijg ik in godsnaam het olieventiel uit de kop? De handleiding zegt doodleuk dat deze gewoonweg verwijderd moet worden, maar ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar. Ervaringen?
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Gebruikersavatar
Nico den Haak
Support
Berichten: 553
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 18:38

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Nico den Haak »

Aceton werkte goed om bruine olieaanslag los te weken, heb dat een keer proefondervindelijk ondervonden.
Niet in het ultrasoonbad doen, gewoon in laten weken.
Ken je niemand met een beetje grote ultrasoonbak?

Het ziet eruit als echoput, en als je erin werkt heb je 1PK...
Gelijk de kans de boel te reinigen, en de conserveren?
Succes,

Groet,

Nico.
Wil je fatsoenlijk geluid uit je Clarion fabrieksradio met écht dieplaag hebben, PM me dan.
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Hoppa!

Dat zijn tenminste geen halve maatregelen ;) goed om te zien dat er schot in de zaak zit en dat je over voldoende doorzettingsvermogen beschikt om dit probleempje even op te lossen :D

Ik zie wel dat de motorsteun aan de linker kant er nog grotendeels in zit maar dat maakt het verwijderen en plaatsen van de motor volgens mij een stuk lastiger. Is het niet handiger om die even los te schroeven? Je zou de nieuwe motor er dan zonder problemen in kunnen laten zakken zonder dat je hem om de motorsteun hoeft te geleiden.
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Buiten het doorzettingsvermogen scheelt de overvloed aan tijd ook enorm :D

Maar inderdaad, de linker steun zit er nog in omdat de motor er via de onderkant is uitgekomen, tillen gaat natuurlijk niet. Ik denk zomaar dat de nieuwe er wel van bovenaf in gaat, dus die steun komt nog los, en de binnenkant word nog schoon gemaakt.
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Ah je hebt hem er via de onderkant uit gehaald. Ik wist niet dat dat uberhaupt mogelijk was. Heb je dan het hele subframe er ook uit moeten halen?

Als je een lange houten balk neemt en de motor er in het midden aan hangt dan is het mogelijk om met twee man de motor op te tillen en in het motorcompartiment te laten zakken. Een derde persoon is wel handig om de motor goed op zijn plek te geleiden. Als je het alleen wilt doen dan zou ik toch wel een motortakel huren al is het alleen maar om je rug heel te houden.
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door RAH »

Alleen een motor er in tillen gaat je echt niet lukken. Als je het blok al van de grond krijgt lukt het nooit om het blok netjes op zijn plek te tillen. Met twee man tillen met een balk en een derde om hem op zijn plek te duwen wordt al lastig. Ik weet niet wat het huren van een motortakel kost, maar hier https://www.datona.nl/motortakel.html zijn ze te koop en op dit moment met 21% korting. Bij bedragen van meer dan € 200.- is dat best een leuke korting.

Wat dat olieventiel betreft, ik heb geen idee wat het is, waar het zit, maar vooral, waarom moet het er uit? Je gaat er toch een ruilmotor in zetten?

Oja, en petje af voor het werk wat je er in stopt.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Helemaal eens wat betreft het tillen. Niet alleen het gewicht, maar ook de vorm van de motor maken het onmogelijk om hem op te tillen. Drie man en een balk zal eindigen in een zwaar beschadigde motorruimte ben ik bang. Aangezien ik niet echt behoefte heb aan een eigen takel zal het wel huren worden

Wat betreft het ventiel, op het Engelse forum hebben een aanzienlijk aantal leden last van geklik, wat naar zeggen voortkomt uit deze klep wanneer hij versleten is. Voorkomen is beter dan genezen, en nu is het toch makkelijk om er wat aan te doen.
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten