JPW's nieuwe V6

Laat je eigen Coupé zien.
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Het lijkt me inmiddels wel duidelijk hoe ik het ga aanpakken :D

Maar Mathijs, op welke manier heb jij problemen gehad met jouw 2.2? Qua elektronica hoef ik namelijk niks te veranderen als het een mechanisch probleem is. Alle kabelbomen, sondes, sensoren, enz. blijven bij de auto in het geval van een andere motor. De aansluitingen zullen haast wel hetzelfde moeten zijn, en de computer kan moeilijk twee stukken metaal van elkaar onderscheiden.
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Kort overzichtje van afgelopen week, aangezien ik aan het slopen ben gegaan :P

Dinsdag een bezoekje gemaakt aan een revisiebedrijf in de buurt. Een van de mannen heeft de tijd genomen om naar de motor te luisteren dmv stethoscoop. Volgens hem ligt het probleem in de achterste cilinderkop. Naar zijn idee kon het de krukas en diens lagers haast niet zijn omdat dat een dieper geluid moest veroorzaken. Ook zou het pas bij hogere toeren te horen zijn moeten geweest.

Eenmaal thuis wist ik waar ik moest beginnen, dus de rest van de dinsdag en woensdag besteed aan het loshalen van de achterste cilinderkop. Een behoorlijke rotklus natuurlijk, aangezien de halve motor uit elkaar moet. Anderhalve dag verder zag het er zo uit:
Afbeelding

Meteen viel de rechter cilinder op:
Afbeelding
Afbeelding

Hier is duidelijk iets behoorlijk fout gegaan. Toch kon ik niks in de cilinder of katalysator vinden, dus ik heb het idee dat dit misschien al een eerder probleem is geweest. Ik ga in ieder geval nog verder zoeken naar andere mogelijke problemen. Het blok ligt nu toch voor de helft uit elkaar, dus wil ik geen risico's nemen. Ook heb ik gelijk maar alle onderdelen schoon gemaakt en gekeken of ze nog voldoen aan de norm:

Afbeelding
Afbeelding

De nokkenassen tonen geen slijtage en hebben nog steeds de zelfde afmetingen zoals het hoort, eveneens voor de stoters en sensoren. Van het weekend gaan de kleppen, klepveren, enzovoorts uit de kop om te zien of hier nog rarigheid in te vinden is. Ook ga ik op zoek naar eventuele speling in de lagers en pennen van de zuigers en drijfstangen. Hopelijk vind ik snel iets, dan hoeft de rest in ieder geval niet uit elkaar :|
Tot zo ver in ieder geval geen brokken gemaakt, dus dat zit dan wel weer mee.
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
fab406
Support
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 09:22

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door fab406 »

Pffff.... wat een werk. Respect en succes!
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door RAH »

:shock: Jij doet met de motor wat Prutsy deed met zijn automaatbak. Ik hoop dat je het probleem vindt en kan verhelpen. Met dergelijke inspanning zou het wel heel zuur zijn als dat niet ging lukken.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Ik hoop eerlijk gezegd dat ik snel een probleem tegen ga komen, anders zal het inderdaad een vergelijkbaar project worden. Ik ben dan ook aardig bang dat ik geen oorzaak kan vinden, waardoor de enige goede oplossing een ruilmotor zal worden.
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Peufreak
Support
Berichten: 516
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 13:17

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Peufreak »

Behoorlijke klus, respect! Ziet er inderdaad vreemd uit bij die cilinder. Hoe is de cilinderwand en heeft de bijbehorende bougie niets verloren? Keramiek, elektrode o.i.d.Misschien dat er in het verleden met een bougie wissel iets in het gat gevallen is. Succes met de klus.
205 GTI 1.9
306 Cabrio 2.0 16v automaat
406 Coupe 3.0 V6
Eindelijk heb ik ze...
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

JPW schreef:Ik hoop eerlijk gezegd dat ik snel een probleem tegen ga komen.
Als ik het zo zie dan ben je al een knoepert van een probleem tegen gekomen. Lijkt me sterk dat je nog grotere problemen gaat tegenkomen. Die cylinder is goed kapot. Er heeft duidelijk iets in liggen stuiteren en waarschijnlijk zijn je kleppen krom. Met een beetje pech zijn de klepgeleiders ook niet meer recht is de kop ook beschadigd bij de klepzetels. En dan hebben we het nog niet eens over de staat van de cylinderwand, de zuigerveren, de zuiger zelf en mogelijk zelfs de drijfstangen en de krukas.

Bestel die ruilmotor maar.......
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Het gekke is dus dat de kleppen er onbeschadigd uit zien, ook gaan ze niet moeilijker open of dicht dan de rest. Aan de andere kant is het misschien wel wijs om te gaan voor de ruilmotor, dit is in ieder geval alles behalve een goed teken. Wat ik wel frappant vind is dat alleen het platte deel van de cilinderkop zo zwaar beschadigd is en het 'holle' deel eigenlijk geheel niet....

De cilinderwanden, klepzetels, -geleiders en kleppen zelf ga ik van het weekend inspecteren. Het liefste repareer ik toch deze motor, maar mocht ik nog rare dingen tegenkomen neem ik je advies maar ten harte denk ik.
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

JPW schreef:Wat ik wel frappant vind is dat alleen het platte deel van de cilinderkop zo zwaar beschadigd is en het 'holle' deel eigenlijk helemaal niet...
Als de zuiger op het hoogste punt staat dan staan de kleppen in principe dicht, die uitsparingen of "holle delen" zitten er waarschijnlijk alleen maar in als veiligheidsoverweging zodat de boel niet meteen in de soep draait mocht de distributieriem klappen. Wat het ook was dat de schade heeft aangericht was waarschijnlijk klein genoeg om in de holtes te blijven liggen en daardoor is de schade beperkt gebleven.
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Iets later dan verwacht, maar met de Sinterklaasviering was er wat minder tijd beschikbaar voor de auto. Daarentegen heeft de Sint mij voorzien van de Citroen-type ruitensproeiers. In plaats van vier straaltjes leggen deze een nevel over de voorruit, wat een aardige upgrade is.

Maargoed, daarmee ben ik nog niet geholpen. Zondag zijn de kleppen uit de kop gekomen en gecontroleerd op rek en buiging. Deze zijn allemaal in prima conditie. Niet verbogen, niet beschadigd. De klepveren zijn eveneens in prima staat. Op de kop zelf lijken de klepzetels ook onbeschadigd. De zetels van de beschadigde cilinder hebben wat meer aanslag, maar daar is ook alles mee gezegd:

Afbeelding

Vandaag ben ik de cilinder zelf gaan controleren op schade:

Afbeelding

Het is duidelijk dat de schade aan de zuiger aan de cilinderwand is gaan vreten. De slijtage die aan de rest van de wand te zien is, is volledig weggeschuurd. Toch zijn er geen stukken uit en ziet het er nog vrij goed uit. Of dit ook echt het geval is ga ik ontdekken zodra ik aan een cilindermeter kan komen. Voorlopig was mijn enige manier van testen beperkt tot het zetten van een stiftstreep, de motor een paar keer te draaien en vervolgens kijken of de streep is weggeschuurd. Op deze foto niet zo heel goed te zien, maar er zijn wat kleine krasjes in de streep gekomen, niks noemenswaardigs:

Afbeelding

Tot slot: Op het Engelse forum heb ik een voorbeeldje gezien van hoe mijn zuiger er van de zijkant uit zou kunnen zien. Met deze tip ben ik gaan kijken of er nu al iets te merken was aan de zuiger, en jawel. De beschadigde zuiger heeft duidelijk wat ruimte om naar voren/achteren te kantelen. Dit heet ook wel 'Piston Slap', en kan nog wel eens de reden van mijn tik zijn. Of het nu een beschadigde zuiger, uitgesleten cilinder of beiden is moet ik nog achter gaan komen, maar dit zou zomaar wel eens de oorzaak kunnen zijn. :)

Bij de volgende update krijgen jullie waarschijnlijk een volledig gesloopte V6 te zien :mrgreen:
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten