JPW's nieuwe V6

Laat je eigen Coupé zien.
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Inderdaad geen antwoord, maar ik ben er wel mee geholpen, althans, ik ga er van uit dat het geen problemen voor je heeft veroorzaakt ;)
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Zelfs als je het koelwater volgens de boekjes aftapt komt er bij het losmaken van de pomp nog een hoop uit waardoor je met natte schoenen staat. Op zich kan het geen kwaad om middel het losmaken van de pomp het koelwater te laten weglopen. Zorg echter wel dat je de ontluchtingspunten goed in kaart hebt want anders krijg je problemen bij het weer vullen. Op de 2.0 zit er een ontluchtingspunt aan de bovenkant van de radiator, op het thermostaathuis, en een op de koelwaterleiding die het interieur in loopt voor de verwarming. Hoe het bij andere motoren zit weet ik niet zo.
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

De ontluchtingspunten heb ik al weten te vinden. Bedankt voor de redenering, ik ga het gewoon via de pomp doen.

Inmiddels ben ik ook bij de stoters gekomen en heb ik besloten de achterste rij gewoon te vervangen. Hopelijk gaat het allemaal naar behoren werken straks.
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Gebruikersavatar
Nico den Haak
Support
Berichten: 553
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 18:38

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Nico den Haak »

Lekker bezig! 8-)

Groet,

Nico.
Wil je fatsoenlijk geluid uit je Clarion fabrieksradio met écht dieplaag hebben, PM me dan.
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Het is weer een tijdje terug inmiddels, maar ik ben weer wat verder gekomen.

Na een praatje met een bekende van mij (monteur), heb ik besloten de stoters eerst maar uit elkaar te halen en goed schoon te maken van eventuele derrie alvorens nieuwe aan te schaffen. Zo is een aantal weken terug de distributie los geweest, de nokkenassen er uit en de stoters gereinigd. Grappig genoeg kwam ik er achter dat de distributie niet helemaal 100% goed op tijd stond, de achterste nokkenas liet zich niet vastzetten:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens alle resten van de vloeibare pakking verwijderen en het geheel weer in elkaar bouwen, ook gelijk even de waterpomp vervangen. Het duurde allemaal wel een ruime week omdat ik het nog nooit eerder gedaan had, maar het is vlekkeloos verlopen.

Na een weekje naar Antwerpen geweest te zijn de koelvloeistof vullen en de motor starten. In eerste instantie geen getik gehoord, maar helaas kwam deze later terug. Toch ben ik voor de zekerheid een stukje gaan rijden om de olie warm en dunner te maken. En nu komt het: Bij 90/95 graden krijg ik een grote 'STOP' te zien en geeft de computer aan dat de oliedruk te laag is.

Nu vermoed ik dat het getik en de oliedruk nog wel eens hetzelfde probleem kunnen zijn. Een te lage druk merk je natuurlijk als eerste bovenin het systeem, waar nou net de kleppenstoters liggen. Dus heb ik de olie weer afgetapt en ben ik als eerste gaan kijken of er geen troep in de carterpan zat. Daar kwam ik dit tegen:

Afbeelding

Het lijkt mij zo even niks bijzonders te zijn, eerder iets wat er ooit per ongeluk in is gevallen i.p.v. iets wat los is gelaten, maar ik heb werkelijk geen idee. Komt dit rubbertje iemand bekend voor? Het lijkt mij niet de oorzaak voor een te lage oliedruk, of een tikkende motor, maar toch. Overigens verder de carter teruggebouwd en de olie bijgevuld. De beruchte tik triomfeert nog steeds...

Ik begin een beetje de balen te krijgen van mijn aankoop, dus nu ben ik benieuwd of jullie nog ideeen hebben. Oliepomp vervangen? Alsnog nieuwe stoters kopen? Of ben ik iets vergeten?
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Zo dat is een flink klusje geweest zo te zien, jammer dat het niet tot het gewenste resultaat heeft geleid.

Ik heb ook wel eens problemen gehad waarbij de conclusie van de peugeot garage was dat de klepstoters vervangen moesten worden a dik 1000 euro !! Daar had ik niet zo'n zin in en na lang zoeken bleek de oorzaak van het probleem de motorolie te zijn. Die was bij een beurt bij diezelfde peugeot garage vervangen door te dikke olie waardoor de klepstoters niet snel genoeg gevuld werden en speling kregen. Bij die garage ben ik dus nooit meer geweest en verhalen over klepstoters die vervangen moeten worden neem ik sindsdien ook met een korreltje zout. De oorzaak kan makkelijk ergens anders liggen. Ik zou in ieder geval niet beginnen met de klepstoters.

Zat er veel vervuiling in de ruimtes waar de olie komt ? Je zou nog een keer met Forte motorflush kunnen proberen om alle aangekoekte sludge in het systeem op te lossen en te verwijderen. Eventuele vervuiling op plekken waar je niet bij kan lost dan ook op. Dit is alleen zinnig als de vervuiling ernstig was want als dat niet het geval was dan is er waarschijnlijk wat anders aan de hand.

Te dikke olie kan dit soort problemen ook veroorzaken, wellicht is het nog een optie om dunnere olie te proberen (wel binnen de specificaties van peugeot) Ik neem aan dat je het oliefilter ook vervangen hebt ? Zat daar nog troep in die een aanwijzing voor de oorzaak zou kunnen zijn?

Zo'n los onderdeeltje in je carter hoeft niet meteen een groot probleem te zijn maar is wel een veeg teken. Als er nog zo'n onderdeeltje ergens in een nauwe doorgang zit dan kan dat goed de lage oliedruk verklaren maar dat is natuurlijk zoeken naar een speld in een hooiberg.

Met de oliepomp zou onder normale omstandigheden ook weinig mis kunnen gaan. Zolang er geen losgeraakte onderdelen in terechtgekomen zijn zou die gewoon moeten blijven functioneren. Misschien kan je in de onderdelencatalogus op deze site kunnen kijken of je dat onderdeeltje wat je gevonden hebt kunt lokaliseren.
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door RAH »

Dat onderdeeltje lijkt op een afdichtrubbertje van een stekker. Waarschijnlijk een tweepolige stekker waar dat omheen zit om, zodat de ander helft er op gestoken wordt, waterdicht te worden. Denk daarbij aan stekkertjes die bijvoorbeeld op de achteruitrijschakelaar zitten, of op de olietemperatuur of koelvloeistoftemperatuur sensor zitten.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Ik ben inderdaad ook niet al te snel geweest met het vervangen van de stoters, precies om die reden. En blij toe nu dit probleem zich voordoet. Wat betreft vervuiling in de olie valt het volgens mij reuze mee. Al eerder heb ik een kwart liter ATF (wat 0w30 is) door de olie gegooid, kwartiertje laten lopen en afgetapt. Dit zou de olie wat dunner moeten maken en ander schoon moeten maken, maar is wat minder agressief dan flush. Weinig troep in de olie toen, weinig troep in de olie nu. Wel was het getik weg toen de ATF in het systeem zat.

Dus:

#1: Nu gebruik ik momenteel al 5w30, wat volgens mij het dunste is wat van Peugeot mag. Heel veel dunner lijkt mij niet wijs. Overigens zal dunnere olie zal weliswaar makkelijker de stoters vullen, maar de motor zal dan toch meer moeite hebben met de druk hoog te houden?

#2: Verder is mij nog verteld dat de pomp een overdrukventiel heeft om de overbodige toevoer aan het systeem terug te laten vloeien in het carter. Wat schijnt te kunnen is dat deze vast zit in de meest open stand en dus alle druk laat weglopen. Heeft iemand een idee of dit ook bij de coupe het geval is, en waar dit ventiel zich bevindt? Op de oliepomp zelf? In het blok?

#3: Zou het vierkante rubbertje zich dan eigenlijk niet buiten de motor moeten begeven? Het deel van dergelijke sensoren wat in de motor terecht komt is vaak rond, omdat deze geschroefd worden...
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Gebruikersavatar
Nicowico
Support
Berichten: 747
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 11:08

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Nicowico »

Overdrukventiel is meestal een veerbelast kogeltje op de oliepomp. Als het oliefilter zodanig vervuilt is dat het bijna verstopt, dan neemt de oliedruk in het filter toe. Door die hogere druk drukt de olie het veerbelaste kogeltje van zijn zitting waardoor de olie buiten het filter om stroomt zodat de smering niet in gevaar komt.
2.2 HDI ULTIMA 8/2004, zonder kat, -roetfilter, -EGR, -Airdosers, -MAF sensor, met ML6C 6-bak, 19 rij, 92 graden oliekoeler, 201PK, 421Nm.(Nog in ontwikkeling)
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Dient het ventiel er verder ook niet voor een te hoge druk te voorkomen? Uit de garagehandleiding heb ik begrepen dat de druk bij stationair 1.2 bar hoort te bedragen, en bij 3000 toeren al 5 bar. Ik ga er dan even van uit dat dit bij hogere toeren alleen maar verder oploopt...

In ieder geval, zijn er buiten het ventiel en de pomp nog andere mogelijke oorzaken? Van een vervuild systeem ga ik niet uit aangezien de olie er zonder troep uit komt en de carterpan ook keurig schoon was. Wel zo fijn om te weten voordat de distributie los moet en er mogelijk 200-300 euro aan een pomp uit gaat. :)
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten