JPW's nieuwe V6

Laat je eigen Coupé zien.
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Hallo forumleden,

Nadat ik zo ongeveer alles heb geprobeerd om de radio van mijn grijze 2.0 aan de praat te krijgen, zonder resultaat, heb ik een aantal weken terug besloten geen geld en tijd er meer in te investeren. In plaats daarvan heb ik goed gebruik gemaakt van mijn schadevrije jaren, 23 levensjaren (verzekering) en spaarrekening om een mooie, handgeschakelde restyle-V6 op de kop te tikken.

Omdat ik met mijn 2 liter al over een pack-uitvoering beschikte wilde ik wederom alles er op en er aan. Na niet al te lang zoeken heb ik de volgende uit kunnen kiezen:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op wat kleine plekjes na is de wagen in keurige conditie. De parkeerkrasjes en -deukjes hoop ik er nog eens uit te halen in de toekomst, maar dat is dus een zorg voor later. Op het leer zit op de bestuurdersstoel een kleine hoeveelheid instapschade die ik ook nog wil aanpakken met leerverf van Liquid Leather, wat ook hier op het forum is gepasseerd.

Verder is de multifunctionele display met warm weer onleesbaar. Van wat ik heb vernomen gebeurt dit uiteindelijk met alle navigatie-uitvoeringen en dat het kopen van een nieuwe de enige goede optie is. Jammer is het wel, maar voorlopig nog even geen 400 euro waard.

Het enige waar ik een beetje van baal is het krijgen van een 'anti pollution fault', vrij kort na de aankoop. Geen garantie genomen bij de aankoop, dus ik zal zelf wat moeten verzinnen. Gelukkig is de motor al voorzien van de Delphi bobines met witte top, wat al een prijzige oorzaak uitsluit. De komende paar weken ben ik alleen nog vrij druk met afstuderen, dus daarna kan ik pas tijd maken om het probleem wat verder uit te diepen en wat ander werk aan de coupe te verrichten. In ieder geval weer een hele blije eigenaar voorlopig :D
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Gebruikersavatar
EdwinG
Support
Berichten: 265
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 14:31
Locatie: Provincie Gelderland

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door EdwinG »

gefeliciteerd! mooie kleurcombi en mooie motorisatie!

Import auto of ooit nieuwe kentekenplaten gehad? dit ivm de (1) in de nummerplaat.
Zie op RDW dat het NL origineel is dus zal wel nieuwe platen zijn.
Rouge Lucifer 3.0 V6 Aut.(1999, D8)
Gris Hades 3.0 V6 Aut. (2001) Settant Anni #871
Bleu de Chine 3.0 V6 Aut. (2004) Break Gentry
verleden:
Coupe's: Blue Hyperion 2.2HdiF UE 1072 (12/13), Beige Solstice 2.0 (06/12), Vert Polo 2.0 (00/03)
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Dankje, ik ben ook erg blij met de kleur van zowel de buitenkant als het interieur. Het lichte leer was even wennen, maar oogt eigenlijk veel ruimer. De platen zullen verder wel een keer gejat zijn of iets dergelijks.

Verder heb ik van de week een soort getik uit de motorruimte kunnen ontdekken (achterste bank, rechterkant), wat naar mijn mening lijkt op een tikkende klepstoter. Toch zit er ruim voldoende olie in en is deze brandschoon, een verstopping van de hydrauliek lijkt dus niet de oorzaak te zijn. Is dit een bekend probleem met de V6, of ben ik gewoon een pechvogel?
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Gebruikersavatar
Nico den Haak
Support
Berichten: 553
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 18:38

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Nico den Haak »

Hoi,

Proficiat met je nieuwe coupe :mrgreen: Zal wel een overgang zijn na een 2.0 liter.
Waar baseer je op dat de klepstoter niet vervuild zou kunnen zijn? Schone olie is natuurlijk een leuk uitgangspunt, maar zegt niet zo heel veel over het verdere inwendige in de motor. Hoe ziet de boel er onder de deksels uit? Bruin of schoon? Of zwart?
Wanneer in het verleden te weinig olie is gewisseld, of een mindere kwaliteit olie is gebruikt, komt het helaas nog al eens voor dat de stoters inderdaad gaan vastzitten, wat het door jou geschetste probleem kan veroorzaken.

Je zou een additief kunnen proberen, het is wel een lastig probleem om op te lossen, aangezien doorstroom in de stoters minimaal is.

Wat de pollutionfout betreft: uitlezen, storingen wissen, en kijken wat er terugkomt.

Groet,

Nico.
Wil je fatsoenlijk geluid uit je Clarion fabrieksradio met écht dieplaag hebben, PM me dan.
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

In tegenstelling tot wat ik in de meeste reviews lees, vind ik de nieuwe motor juist enorm fijn. Vanaf 2000 toeren al volop trekkracht en het gaat bloedhard. Ook lijkt het schakelen en de respons lijken veel zuiverder te verlopen dan bij een 2 liter.

Ik heb gisteren wat geprobeerd om uit te vinden wat de oorzaak kan zijn. De reden waarom ik denk dat het geen klepstoters kunnen zijn, zit als volgt:

Ik start de auto, de tik is te horen bij stationair.
Ik geef geleidelijk gas en laat het toerental stijgen, de tik is duidelijker te horen.
Zo rond 2500 à 3000 toeren verdwijnt het geluid volledig en is de motor spatzuiver.
Ik laat het toerental weer rustig zakken tot stationair, de tik is niet te horen.
Zodra het gaspedaal volledig omhoog is loopt de motor weer stationair en is de tik weer te horen.

Als de motor iets is opgewarmd verdwijnt de tik soms sporadisch, en komt hij later plotseling weer terug. Bij een warme motor is het geluid minder hard, maar vaak nog wel aanwezig in zekere mate.

Ik ga er van uit dat klepstoters ten alle tijde hoorbaar zouden moeten zijn, ook boven 2500 toeren, en zeker ook wanneer men gas vermindert. De nokken gaan immers nog steeds over de stoters, of ik nou gas bij geef of niet. Het is dus zo dat de motor alleen tikt als het toerental stijgt of gelijk blijft, en tussen stationair en 2500 ligt.

Na nog eens aandachtig te luisteren lijkt de tik uit de buurt van de meest rechtse cilinder van de achterste bank en het gasklephuis te komen.

Mocht je ideeën hebben hoor ik het graag :?
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Gebruikersavatar
Nico den Haak
Support
Berichten: 553
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 18:38

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Nico den Haak »

Hoi,

Dat die nieuwe motor fijn is qua koppel en zo, kan ik wel volledig onderschrijven.
Alles gaat met groot gemak, het lijkt allemaal niet zo hard te gaan, maar dat is omdat de "druk" vrijwel constant is in je rug zeg maar. Ik ken auto's die tegenvielen qua prestaties, en waar men bewust pieken in de koppelkromme heeft gemaakt, om de indruk te geven dat er pit in zat...

Kijk inderdaad op je snelheidsmeter, die loopt snel genoeg op als je een keer gas geeft :mrgreen:

Wat betreft je tik: inderdaad raar dat je die bij hogere toerentallen kwijt raakt, of wordt de tik zo snel dat je haar domweg niet meer hoort? VVT zou eventueel kunnen, maar dat klinkt meestal zwaarder als een klepstoter.
Ik geloof toch dat ik er een keer een goeie flush op zou loslaten (Tunap).

Succes en veel plezier,

Groet,

Nico.
Wil je fatsoenlijk geluid uit je Clarion fabrieksradio met écht dieplaag hebben, PM me dan.
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Het legen van de benzinetank gaat daarentegen ook met groot gemak bij zulk rijgedrag, dus wat rustiger aan doen moet wel om alles betaalbaar te houden...

Een flush en oliewissel is denk ik maar iets wat ik moet gaan proberen als alles onder de kleppendeksel in orde is. Ik zat in principe ook aan de VVT te denken, maar vraag me af of dat überhaupt wel kan. Het getik komt namelijk niet van die kant van de motor. Ik geloof dat de naaf bij de distributiekant zit, waar het getik niet vandaan komt. Aan de andere kant heb ik ergens gelezen dat de VVT enkel werkt wanneer men gas geeft, en actief is tussen 1500-3000 toeren.. Ik hoop er niet op :roll:
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door RAH »

Staat de distributie riem op de juiste spanning? Wellicht iets te slap waardoor de motor iets van tijd af is?
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Hoi RAH,

Zou ik in zo'n geval niet hele delen van de motor moeten kunnen horen? Ik neem aan dat wanneer de krukas afwijkt, alle kleppen in verhouding verkeerd staan, of als één nokkenas afwijkt ik in ieder geval alle kleppen van die as zou moeten kunnen horen. In mijn geval komt het heel duidelijk bij de rechter-achterkant van het blok en het gasklephuis vandaan.

Nu is het nakijken niet zo'n groot probleem, maar zie ik het idee er achter niet.
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door RAH »

Ik doe de vervanging van de distributieriemen altijd zelf en de spanning doe ik meestal op gevoel. Bij mijn vorige 406 (EW7 motor) had ik die riem wat te los staan wat resulteerde in een tikkende motor. Daarbij kwam het getik niet over de hele cilinderrij weg, maar ook maar op 1 plek. Geen idee meer waar dat precies was, maar na de riem een tikje strakker te hebben gezet was het getik meteen weg. Vandaar mijn opmerking.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten