Maarten (FourOsix) stelt zich voor

Laat je eigen Coupé zien.
fourOsix
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 21:54

Maarten (FourOsix) stelt zich voor

Ongelezen bericht door fourOsix »

Mijn naam is Maarten en ik ben...

Ik zit al vrij lang op dit forum omdat ik al heel lang een 406 Coupe wilde gaan aanschaffen, maar had nooit een goede reden. Het is sinds jongs af aan al mijn droomauto, maar ik rij in kleine zuinige autotjes en dat is de Peugeot is dat bepaald niet (in vergelijking met een UP!) dus nooit de stap gemaakt. In de zomer besloten samen met mijn Vrouw om na onze vakantie in Amerika te gaan sparen voor een Coupe. Een aantal weekenden geleden liep ik echter tegen een Coupe aan die voor mij de droom wel heel dicht bij liet komen. Gelijk gaan kijken en besloten hem te kopen.

Ik wilde idealiter een licht groene met cognac interieur, lage km-stand, handgeschakeld, 2.2 liter motor en ultima edition en een auto uit 2003 zodat deze het nieuwe interieur had met de licht zilvere accenten en (volgens mij dan wel het cognac leren stuur (ingeval van een Ultima nog meer cognac). Uiteindelijk omdat we wisten dat we toch alleen een klus auto konden betalen, en aangezien precies dat voorbij kwam, gekozen voor een licht groene met cognac interieur, met een 2 liter motor handgeschakelt met redelijk wat kilometers.

De auto heeft veel kleine dingen, aangezien het een klus/hobby auto is, en ik hem waarschijnlijk het grootste deel van het jaar ga schorsen om de kosten laag te houden is het allemaal prima te doen. ipv wegen belasting koop ik dan onderdelen :P

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waar ik hem van gekocht heb, die wilde er van af, had al een nieuwe auto, de Coupe kwam niet door de keuring dus heeft hij hem bij huis laten staan, en ik heb hem zonder APK voor een paar euro opgepikt :)

Voor de APK moeten er de volgende dingen aan gedaan worden:
- Remmen achter
- Ruitenwisserbladen (in middels gedaan)
- Banden (ik heb zomer wielen op het oog even kijken wat ik ga doen of 16inch starfish klaar maken of toch iets groters).
- De slang voor de stuurbekrachtiging was nat wellicht is die lek, of de olie komt ergens anders vandaan

Verder wil ik hem een beurt geven, distributieriem, waterpomp, olie, oliefilter, bougies, interieurfilter etc. (ik doe bijna alles zelf samen met een collega, en we hebben op veel onderdelen ook korting omdat mijn collega heel veel klust, dus goedkoper kan het niet. Het is allemaal wel veel werk, maar qua kosten valt het mee).

Wat wil ik verder allemaal doen aan de auto:
Eerst de dingen die 'moeten'
- Volledige interieur er uit halen,
- kofferbakkleed vervangen, heb ik al liggen als nieuw
- paneel rechts achter piept even nakijken
- achterbank cleanen en terug plaatsen
- panelen van de deuren voor vervangen (heb ik liggen)
- spiegels vervangen
- afdek kapjes voor de spiegels aan de interieurzijde vervangen (heb ik liggen)
- raam mechanisme bestuurderskant vervangen
- ik heb 2 goede voorstoel hoezen qua zitvlak, die van de bijrijderszijde kan zo over gezet worden, de bestuurderszijde moet wat afgewerkt worden moet ik laten doen
- dan wil ik gelijk de middentunnel met cognac armsteun laten bekleden ik heb de extra middentunnel met armsteun in cognac al liggen
- en het stuur ook cognac laten bekleden
- deur rubbers vervangen 1 heeft gordel schade (heb ik ook al liggen)
- instap lijsten vervangen, 1 is dof, en ze hebben allebij wat verfvlekjes, heb inmiddels 2 hele nette er bij om te vervangen.
- piep van de reciculatie klep verhelpen
- interieur met nieuw beklede stoelen, midden tunnel en stuur terug plaatsen

Onder de motorkap
- gasveren voor de motorkap vervangen (motorkap valt nu langzaam dicht)
- V6 veerpoot brug plaatsen
- ik heb nog een air box met filter liggen voor een 2 liter turbo motor, misschien dat ik die probeer er in te bouwen (spuit ik de spiegels, veerpootbrug en luchtfilter behuizing antraciet grijs)
- kentekenplaten vervangen zonder tekst
- mistlichten controleren en opnieuw vast zetten lijken los te zitten (of hoort dat? als ik ze poets dan wiebelen ze zo)

Verder bekleding van de kofferklep zit in de hoek los even na kijken
logo van pininfarina aan de bestuurderskant heb ik liggen moet bij geplakt worden
wielkast voor moet deukje terug gedrukt worden
orange knipperlichten vervangen voor zwarte
stootstrippen nakijken
sleutel bij laten maken
achterlichten vervangen voor orginele maar dan donkerder gemaakt

Ooit misschien verlagen met een schroefset en een paar mooie wielen er onder

verder zelf een dubbele uitlaat bouwen die lekker stil is. links en rechts een originele pijp in de achterbumper.

Misschien een Musketier achterspoiler
Misschien overspuiten en roest behandeling.

Maar goed het wordt een meer jaren projectje dus stapje voor stapje :)

De auto is dus zeker niet perfect, maar prima voor de hobby, en je droomauto kun je natuurlijk niet kopen, die moet je zelf bouwen ;)
fourOsix
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 21:54

Re: Maarten (FourOsix) stelt zich voor

Ongelezen bericht door fourOsix »

vandaag alle wielen er onder uitgehaald, en ook de extra set uit de schuur gehaald die ik al had liggen, alles schoon gemaakt. de vorige eigenaar was niet bepaald een liefhebben die wielen waren aan de binnenkant niet van de banden te onderscheiden zo zwart waren ze. nu is het een stuk beter maar de meeste schade is uiteraard al gedaan. Ik heb direct maar de andere wielen er onder gezet die waren veel netter. verder een groot stuk gaas onder de auto gelegd werd mij geadviseerd om te doen bij een geschorste auto omdat de marters niet over het gaas heen duren lopen, moeten we maar eens kijken of het helpt. Wij hebben nog geen last van Marters gehad maar hier in de buurt al wel een aantal mensen.
fourOsix
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 21:54

Re: Maarten (FourOsix) stelt zich voor

Ongelezen bericht door fourOsix »

nou weer een paar maand verder. Inmiddels veel spullen bij elkaar verzamelt en de plannen redelijk concreet gemaakt.

Alle betaalbare zaken zou ik als het goed is nu z'n beetje moeten hebben.
(interieur, ruiten motor, wielkast voor, schakelpook, armsteun, veerpoot brug, remmen achter, instaplijsten, pininfarina logo, achterspoiler van musketier, extra set achterlichten, spiegels en achterbumper, etc.)
Afbeelding

De veerpootbrug inmiddels gespoten en een sticker van Peugeot Racing er op gemaakt van de 205 rally (komt ook op de splitter straks).
Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort kan ik waarschijnlijk op het werk wat experimenteren met composieten en nieuwe materialen, dan wil ik voor mijzelf ook de splitter gaan maken. de struts die de splitter moeten vast houden heb ik ook al liggen.
Afbeelding
zie foto hieronder voor de mensen die het niet kennen.
Afbeelding

Dure zaken zoals de schroefset en zomerwielen moeten helaas even wachten. De dubbele uitlaat wil ik zelf gaan maken (links en rechts een pijp).

de afbeelding hieronder is zoals het er ongeveer uit moet komen te zien. ik wil ook nog iets gaan doen met pininfarina maar weet nog niet precies wat. Als alles een beetje wil lukken ga ik zelf de achterbumper aanpassen voor de dubbele uitlaat, en spuiten, netzo als de motorkap omdat die veel steenslag heeft en ook de wielkast die erbij gekocht heb. Spiegels moet ik ook nog opnieuw spuiten (zelfde kleur als de veerpootbrug).

Afbeelding

foto van de musketier achterspoiler.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nicowico
Support
Berichten: 747
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 11:08

Re: Maarten (FourOsix) stelt zich voor

Ongelezen bericht door Nicowico »

Mooi project. Je hoeft je de eerste tijd niet te vervelen :D Maar er kan wel wat moois uit komen.
2.2 HDI ULTIMA 8/2004, zonder kat, -roetfilter, -EGR, -Airdosers, -MAF sensor, met ML6C 6-bak, 19 rij, 92 graden oliekoeler, 201PK, 421Nm.(Nog in ontwikkeling)
fourOsix
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 21:54

Re: Maarten (FourOsix) stelt zich voor

Ongelezen bericht door fourOsix »

Nico zie ik het nou goed dat jij een 6bak in een coupé hebt? Is dat moeilijk?
Gebruikersavatar
Nicowico
Support
Berichten: 747
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 11:08

Re: Maarten (FourOsix) stelt zich voor

Ongelezen bericht door Nicowico »

6 bak van een Citroen C5, maar in principe heb je daar alleen wat aan bij een 2.2 HDI, niet bij een 2.0.
2.2 HDI ULTIMA 8/2004, zonder kat, -roetfilter, -EGR, -Airdosers, -MAF sensor, met ML6C 6-bak, 19 rij, 92 graden oliekoeler, 201PK, 421Nm.(Nog in ontwikkeling)
fourOsix
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 21:54

Re: Maarten (FourOsix) stelt zich voor

Ongelezen bericht door fourOsix »

Ok wel interessant op zich.
fourOsix
Berichten: 55
Lid geworden op: wo 28 aug 2013, 21:54

Re: Maarten (FourOsix) stelt zich voor

Ongelezen bericht door fourOsix »

Inmiddel heb ik zo'n 300km in de auto gereden. Nieuwe baan, rij nu maar 160km/week ipv bijna 1000km elke week. De auto bevalt goed heeft alleen een vervelend kraakje de recirculatieklep of iets met de beluchting in iedergeval piept als een oude schuurdeur. Inmiddels nieuwe remmen en banden, en heb eigenlijk alles wat ik in eerste instantie nodig heb wel liggen. ben nu aan het dagdromen over de velgen .... Binnenkort ga ik de dubbele uitlaat onder de auto maken, de schroefset monteren interieur vervangen raammechanisme en nog een aantal andere zaken oppakken.

ik heb een aantal variaties voor velgen uitgezocht ook omdat hier laatst een vraag over kwam. de makkelijkste keus is de AEZ valencia. hij is 18x8et10 4x108. perfecte maten en zorgt ook voor een iets betere stance aangezien zeker tijdens het verlagen de velgen echt te ver naar binnen staan.
Afbeelding

mijn andere keuze zou zijn de Japanese Racing Wheels JR6. de 18x8,5 en 9,5 zijn nog niet officeel uit maar lijken mij wel een geschikte kandidaat voor de stijl die ik graag wil. (en ze zijn makkelijker schoon te maken dan al die kleine spaakjes ... heb ik nu op mijn VW UP! ook...
Afbeelding

Eerst maar eens de andere dingen oplossen. Mocht iemand interesse hebben in de velgen lijst voor de 406 coupe (alleen 18inch) kan ik die mogelijk versturen.
Afbeelding
veldje
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 30 okt 2016, 10:05

Re: Maarten (FourOsix) stelt zich voor

Ongelezen bericht door veldje »

Ziet er mooi uit
Ben benieuwd naar die dubbele uitlaat
Das ook nog een wens van mij


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
keso406
Support
Berichten: 305
Lid geworden op: do 29 dec 2011, 19:28

Re: Maarten (FourOsix) stelt zich voor

Ongelezen bericht door keso406 »

Cool! Jammer dat veel van de oude afbeeldingen niet meer werken. Heb je meer foto's van de coupe?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten