240.000 Km onderhoudsbeurt
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
Hilarisch
Met dat visvoer d'r op is ie wel in 1 keer twee keer zoeel waard
Ik bedoelde dus deze: http://www.peugeot406coupe.nl/forum/vie ... f=19&t=428
Met dat visvoer d'r op is ie wel in 1 keer twee keer zoeel waard
Ik bedoelde dus deze: http://www.peugeot406coupe.nl/forum/vie ... f=19&t=428
406 coupé 3.0 V6 Pack LPI (2004) Vert Polo - "Let's poke it with the Stig"
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
Nou ja, je kunt nu iig je oude lassen en bewaren tot de nieuwe problemen gaat geven.TrafficBandit schreef: 1.) Uitlaat spruitstuk 189,63
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
-
- Beheerder
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
Vandaag ben ik verder gegaan met de onderhoudsbeurt. Op het programma stonden een kapotte koplamp en het verversen van de remvloeistof. De koplamp was een kwestie van een nieuw lampje maar de remvloeistof was meer werk. Op aanraden van een aantal andere forumleden had ik de eezibleed besteld. Ik twijfelde een beetje over de eezibleed omdat het internet vol staat met verhalen van mensen waar het een enorme bende was geworden met de eezibleed vanwege lekkage e.d. Aangezien remvloeistof behoorlijk aggressief spul is voor je lak (Iemand vergeleek het zelfs met afbijt) is lekkage een serieus probleem. Al met al is het uiteindelijk heel aardig gelukt en heb ik geen enkele last gehad van lekkages. Ik ben er dus wel over te spreken en ik kan de eezibleed ook wel aanraden.
Als eerste heb ik de doos maar eens uitgepakt en uitgezocht welke dop het beste op het remvloeistof reservoir paste. Er zat er één in het setje die precies paste.
Daarna heb ik het zeefje uit het reservoir gewipt met een schroevendraaier. Er zat wat donkere aanslag op maar dat was simpel weg te krijgen met een stukje papier.
De remolie was wel wat donkerder dan de nieuwe olie maar zag er verder nog redelijk schoon uit.
Tijd voor de eezibleed. De eezibleed zet het remvloeistof onder druk met luchtdruk uit het reservewiel. Je kan de eezibleed echter niet direct op het reservewiel aansluiten omdat de maximale druk voor de eezibleed 1,4 bar overdruk is, en op het reservewiel staat 2,4 bar. Ik heb dus eerst het reservewiel leeg laten lopen tot de druk ongeveer 1,4 bar was.
Het reservoir zat nog vol met oude olie. Je kan gewoon de nieuwe olie er bij gooien maar beter is het om eerst het reservoir tot het minimum niveau te laten leeglopen en dan pas de nieuwe olie er bij te doen. Je hebt dan minder nieuwe olie nodig omdat het minder mengt met de oude olie. Je kan de oude olie uit het reservoir zuigen als je daar een geschikte spuit of iets dergelijks voor hebt maar die had ik dus niet. Daarom heb ik eerst de eezibleed leeg aangesloten en via een van de remnippels remolie laten ontsnappen tot het niveau op het minimum stond.
Ik ben bij het rechter achterwiel begonnen. Hieronder zie je de bleed nippel. Met een stukje slang er op kan je de remolie opvangen in een emmertje ofzo. De remnippels kunnen geopend worden door ze met een steeksleuteltje een stukje los te draaien. Zorg er voor dat de slang die je gebruikt tegen remolie kan, niet alle kunstofsoorten zijn hiervoor geschikt. Wees ook voorzichtig met het los en vastdraaien van de remnippels. Als ze afbreken heb je een flink probleem.
Om eventuele lekkages op te vangen heb ik eerst wat karton rondom het remvloeistof reservoir gedaan. Een ongelukje zit in een klein hoekje.
Daarna heb ik de eezibleed gevuld met nieuwe remvloeistof en de boel aangesloten.
Daarna heb ik alle nippels één voor één losgedraaid om de vloeistof te laten weglopen. Het was nog wel lastig om te bepalen wanneer er nou precies nieuwe vloeistof uit de nippel kwam. De oude remvloeistof was wat donkerder maar dat verschil valt nauwlijks op. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen door er meer dan genoeg uit te laten lopen.
Uiteindelijk zit het reservoir vol met nieuwe vloeistof en de emmer vol met de oude.
Het reservoir zit nu alleen tot de dop toe vol en dat is te veel. Ik heb daarom de eezibleed er nog even leeg aan gehangen en zoveel vloistof afgetapt dat het peil nu weer op max staat.
Zeefje weer in het reservoir, dop er op en klaar is kees.
Met dank aan GeeWiz en RAH voor de uitleg van het gebruik van de eezibleed
Als eerste heb ik de doos maar eens uitgepakt en uitgezocht welke dop het beste op het remvloeistof reservoir paste. Er zat er één in het setje die precies paste.
Daarna heb ik het zeefje uit het reservoir gewipt met een schroevendraaier. Er zat wat donkere aanslag op maar dat was simpel weg te krijgen met een stukje papier.
De remolie was wel wat donkerder dan de nieuwe olie maar zag er verder nog redelijk schoon uit.
Tijd voor de eezibleed. De eezibleed zet het remvloeistof onder druk met luchtdruk uit het reservewiel. Je kan de eezibleed echter niet direct op het reservewiel aansluiten omdat de maximale druk voor de eezibleed 1,4 bar overdruk is, en op het reservewiel staat 2,4 bar. Ik heb dus eerst het reservewiel leeg laten lopen tot de druk ongeveer 1,4 bar was.
Het reservoir zat nog vol met oude olie. Je kan gewoon de nieuwe olie er bij gooien maar beter is het om eerst het reservoir tot het minimum niveau te laten leeglopen en dan pas de nieuwe olie er bij te doen. Je hebt dan minder nieuwe olie nodig omdat het minder mengt met de oude olie. Je kan de oude olie uit het reservoir zuigen als je daar een geschikte spuit of iets dergelijks voor hebt maar die had ik dus niet. Daarom heb ik eerst de eezibleed leeg aangesloten en via een van de remnippels remolie laten ontsnappen tot het niveau op het minimum stond.
Ik ben bij het rechter achterwiel begonnen. Hieronder zie je de bleed nippel. Met een stukje slang er op kan je de remolie opvangen in een emmertje ofzo. De remnippels kunnen geopend worden door ze met een steeksleuteltje een stukje los te draaien. Zorg er voor dat de slang die je gebruikt tegen remolie kan, niet alle kunstofsoorten zijn hiervoor geschikt. Wees ook voorzichtig met het los en vastdraaien van de remnippels. Als ze afbreken heb je een flink probleem.
Om eventuele lekkages op te vangen heb ik eerst wat karton rondom het remvloeistof reservoir gedaan. Een ongelukje zit in een klein hoekje.
Daarna heb ik de eezibleed gevuld met nieuwe remvloeistof en de boel aangesloten.
Daarna heb ik alle nippels één voor één losgedraaid om de vloeistof te laten weglopen. Het was nog wel lastig om te bepalen wanneer er nou precies nieuwe vloeistof uit de nippel kwam. De oude remvloeistof was wat donkerder maar dat verschil valt nauwlijks op. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen door er meer dan genoeg uit te laten lopen.
Uiteindelijk zit het reservoir vol met nieuwe vloeistof en de emmer vol met de oude.
Het reservoir zit nu alleen tot de dop toe vol en dat is te veel. Ik heb daarom de eezibleed er nog even leeg aan gehangen en zoveel vloistof afgetapt dat het peil nu weer op max staat.
Zeefje weer in het reservoir, dop er op en klaar is kees.
Met dank aan GeeWiz en RAH voor de uitleg van het gebruik van de eezibleed
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
Nah, wat moet ik er verder van zeggen. Duidelijke uitleg met duidelijke foto's. De ontluchtingsnippels willen inderdaad nog weleens vastzitten met het gevolg dat het sleuteltje breekt, de nippel ronddraait of afbreekt. Ik zet meestal 1 dag van te voren de nippels in de kruipolie.
2.2 HDI ULTIMA 8/2004, zonder kat, -roetfilter, -EGR, -Airdosers, -MAF sensor, met ML6C 6-bak, 19 rij, 92 graden oliekoeler, 201PK, 421Nm.(Nog in ontwikkeling)
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
Trafficbandit, als je het reservoir niet van te voren leeg zuigt maar via één van de onluchtingsnippels laat leeg lopen hoef je ook het zeefje er niet uit te halen (behalve misschien om schoon te maken). Ik heb vanuit mijn topic in het onderdeel tips ook een link naar je post gezet.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
- grislion66
- Support
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 18 feb 2009, 21:22
- Locatie: zaanstad
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
Heb ook even een lijstje met prijzen gemaakt van de laatste kosten aan de coupe,
zie dat ik nog steeds niet te veel betaal voor originele Peugeot onderdelen:
waterpomp € 68,60 1201L2
multiriem € 20,08 5750VG
distributieset € 82,80 0831T4
multirol € 53,35 33019VKM
multirol € 14,57 33020VKM
oliefilter € 11,24 1109AL
radiateur € 136,43 133331
totaal € 387.07
onderdelen voor een 2.0 liter, prijzen zijn incl. btw
gr. Harry
zie dat ik nog steeds niet te veel betaal voor originele Peugeot onderdelen:
waterpomp € 68,60 1201L2
multiriem € 20,08 5750VG
distributieset € 82,80 0831T4
multirol € 53,35 33019VKM
multirol € 14,57 33020VKM
oliefilter € 11,24 1109AL
radiateur € 136,43 133331
totaal € 387.07
onderdelen voor een 2.0 liter, prijzen zijn incl. btw
gr. Harry
Ford Capri 3.0S V6 strato silber 1984/87
205 GTI 1.6 gris graphite 1987/89
205 GTI 1.9 gris futura 1989/92
205 Gentry 1.9 vert sorrento 1992/94
306 XSI gris Quartz 1994/2015
406 coupe 2.0i gris thallium 2000/????
407 coupe 3.0i Féline gris aluminium 2015
205 GTI 1.6 gris graphite 1987/89
205 GTI 1.9 gris futura 1989/92
205 Gentry 1.9 vert sorrento 1992/94
306 XSI gris Quartz 1994/2015
406 coupe 2.0i gris thallium 2000/????
407 coupe 3.0i Féline gris aluminium 2015
-
- Beheerder
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
Peugeot vraagt relatief veel geld voor z'n onderdelen. Ik heb een keer een verhaal gelezen van iemand die had uitgerekend wat een coupe zou kosten als je hem helemaal op zou bouwen uit losse onderdelen die je bij de dealer haalt. Zijn conclusie was als ik me het goed herinner dat hij dan 4,5 keer zoveel geld kwijt was als een nieuwe coupe. Bovendien moest er dan nog gemonteerd en gespoten worden. Als peugeot z'n onderdelen voor 4,5 keer minder kan krijgen dan moet dat een ander ook tot op zekere hoogte lukken zou je zeggen.
Er zit hier in de buurt een bedrijf wat autoonderdelen levert. Alle gangbare spullen zoals remschijven e.d. kan je er zonder problemen krijgen. Het zijn soms geen merkonderdelen en ze zijn daar altijd een stuk goedkoper. In sommige gevallen scheelt het zo de helft. Ik heb één keer de fout gemaakt om daar een paar (brembo) remschijven + blokken te kopen. Na montage bleek dat de remmen piepten en tijdens het rijden een soort schurend geluid maakten. De schijven waren binnen de kortse keren zwaar verroest. Ik heb van alles geprobeerd maar uiteindelijk was ik het zat en heb ik dezelfde onderdelen bij de peugeot dealer gehaald en gemonteerd. Toen werkte alles wel in één keer zoals het moest. Goedkoop bleek achteraf dus een flinke duurkoop te zijn. Door deze ervaring haal ik alleen nog maar onderdelen bij peugeot zelf maar daardoor betaal ik ook over het algemeen te veel.
Het is overigens wel mogelijk om originele onderdelen te krijgen voor een lagere prijs. Valeo is een toeleverancier van Peugeot die bijvoorbeeld de ruitenwissers levert. Die ruitenwissers kan je op twee manieren kopen, in een doosje met peugeot er op en in een doosje met valeo er op. Het zijn exact dezelfde ruitenwissers van dezelfde productieband maar toch met een verschillende prijs. In dit soort gevallen kan je gerust voor het goedkopere alternatief gaan.
Er zit hier in de buurt een bedrijf wat autoonderdelen levert. Alle gangbare spullen zoals remschijven e.d. kan je er zonder problemen krijgen. Het zijn soms geen merkonderdelen en ze zijn daar altijd een stuk goedkoper. In sommige gevallen scheelt het zo de helft. Ik heb één keer de fout gemaakt om daar een paar (brembo) remschijven + blokken te kopen. Na montage bleek dat de remmen piepten en tijdens het rijden een soort schurend geluid maakten. De schijven waren binnen de kortse keren zwaar verroest. Ik heb van alles geprobeerd maar uiteindelijk was ik het zat en heb ik dezelfde onderdelen bij de peugeot dealer gehaald en gemonteerd. Toen werkte alles wel in één keer zoals het moest. Goedkoop bleek achteraf dus een flinke duurkoop te zijn. Door deze ervaring haal ik alleen nog maar onderdelen bij peugeot zelf maar daardoor betaal ik ook over het algemeen te veel.
Het is overigens wel mogelijk om originele onderdelen te krijgen voor een lagere prijs. Valeo is een toeleverancier van Peugeot die bijvoorbeeld de ruitenwissers levert. Die ruitenwissers kan je op twee manieren kopen, in een doosje met peugeot er op en in een doosje met valeo er op. Het zijn exact dezelfde ruitenwissers van dezelfde productieband maar toch met een verschillende prijs. In dit soort gevallen kan je gerust voor het goedkopere alternatief gaan.
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
Over ruitenwisserbladen gesproken bij totaalglas is nu een actie voor Anwb leden een ruit apk met 2 nieuwe Valeo bladen voor €21,00.
goede aanbieding vind ik.
goede aanbieding vind ik.
406 Coupe 2.2L 16V 2005 vialle lpi 173000 km
NOIR OBSIDIEN Chesnut leather
NOIR OBSIDIEN Chesnut leather
-
- Beheerder
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
In het buitenland kan je heel makkelijk losse rubbers voor de ruitenwissers kopen zonder dat de hele arm er bij zit. In nederland betaal je bij peugeot rond de 40 euro voor twee nieuwe ruitenwissers, in het buitenland was ik voor 4 losse rubbers nog geen 3 euro kwijt. Het is me in nederland nog niet gelukt om losse rubbers te vinden.
Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt
406 coupe, 2.0 bouwjaar: 1998 motorcode: XU10J4R
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten