240.000 Km onderhoudsbeurt

406 Coupe projecten. Zoals styling, velgen en bodykits.
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

240.000 Km onderhoudsbeurt

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Binnenkort staat de km teller op 240.000 en is het weer tijd voor een beurtje. Ik ben een beetje aan het uitzoeken wat er allemaal moet gebeuren want ik wil het zelf gaan doen. Er zitten net 4 nieuwe banden en een nieuwe uitlaat onder dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. De distibutieriem moet wel vervangen worden dus dat wordt een leuk klusje. Ik wil graag een compleet lijstje maken van andere dingen die nog moeten gebeuren zodat ik niets over het hoofd zie.

Ik heb in autodata de volgende checklist gevonden. Zijn er wat julie betreft nog zaken die ontbreken ? Het gaat om een D9 coupe uit 2001 met een 2.0L 16V (EW10J4) motor en een handbak.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt

Ongelezen bericht door RAH »

Ik heb er weinig aan toe te voegen, alleen zou ik de remmen niet alleen bekijken maar ook de klauwen schoonmaken en indien nodig weer gangbaar maken, opnieuw met kopervet invetten, blokken en schijven licht opschuren en weer terugplaatsen.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Gebruikersavatar
Jurjen
Support
Berichten: 203
Lid geworden op: za 11 okt 2008, 22:01
Locatie: Buitenpost

Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt

Ongelezen bericht door Jurjen »

Als er toch een nieuwe distributieriem op moet, dan gelijk maar een nieuwe waterpomp, multisnaar en spanrollen?
406 coupe 2.0 16V Gris Hades 2001 (weg sinds 11-11-2011)
407 sedan 2.2 16V aut Gris Fer 2004
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt

Ongelezen bericht door RAH »

Multisnaar staat al op de lijst. Maar de waterpomp en span/loop rollen niet, ik dacht er verder niet aan omdat dat bij mij standaard is bij het vervangen van de distributie. Goed gezien Jurjen.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
KDM
Support
Berichten: 180
Lid geworden op: wo 24 jun 2009, 14:11

Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt

Ongelezen bericht door KDM »

Als je de mijne erbij wilt doen,,, :D
Mag Best hoorj :):):)
Peugeot 406 Coupé 2.0 LPG uit 2002 (verkocht)
Met heel veel pijn in mijn hart...

1 van de mooiste auto's ooit......
en ik kan zeggen dat ik er 1 heb gehad :-)
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

KDM schreef:Als je de mijne erbij wilt doen,,, :D
Mag Best hoorj :):):)
en als ik je motor verkloot omdat de distributie niet meer op tijd staat ? :) Nee dat doe ik liever niet met de auto van een ander ;)

Bedankt voor de reakties. Dit is de boodschappenlijst tot nu toe:

- Dashboardkast lampje
- Ruitensproeiervloeistof
- 5W40 Motorolie 4,25 L
- Oliefilter + carterplug ring
- Remvloeistof
- Koelvloeistof
- Luchtfilter
- Interieurfilter
- Distributieset (Span- en looprollen, riem en waterpomp)
- Multiriem
- Bougies

Aangezien de waterpomp vervangen moet worden moet ook al het koelwater er uit. Heb alleen geen idee hoeveel liter er in gaat, dat moet ik nog even checken.

De remvloeistof moet ook vervangen worden. Ik heb dat ooit eerder gedaan door het er gewoon door de zwaartekracht uit te laten lopen terwijl je het reservoir op peil houdt. Dit duurt echter uren dus dat ga ik niet nog een keer zo doen. Ik zat te denken om even zo'n vacuumpomp te halen die je op de remnippels kan zetten terwijl je met de hand het reservoir op peil houdt. Ik weet alleen niet of dat de makkelijkste methode is i.v.m. het abs systeem. Ik heb begrepen dat het met de peugeot planet software mogelijk is om de abs pomp aan te sturen zodat de remolie makkelijker te vervangen is. Is er iemand die dit ooit gedaan heeft en kan uitleggen hoe het werkt ?
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Volgens autodata gaat er 8,8 Liter koelvloeistof in. Het lijkt mee een beetje veel zo op het eerste gezicht.
Thomas
Support
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 20:00
Locatie: Huissen
Contacteer:

Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt

Ongelezen bericht door Thomas »

TrafficBandit schreef:Volgens autodata gaat er 8,8 Liter koelvloeistof in. Het lijkt mee een beetje veel zo op het eerste gezicht.
Volgens mij gaat er 'maar' zo'n 7,5 liter in ;)
Alfa Romeo GT 1.9 JTD 2006
Mercedes-Benz C200 CDi 2005
Peugeot 205 CTi 1.6 115 pk 1989

www.event-photos.nl
www.tg-carparts.nl
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt

Ongelezen bericht door RAH »

Ik heb nooit de remolie vervangen met behulp van de PPS, dus geen idee of en hoe het werkt. Volgens mij heeft GeeWizz dat wel eens gedaan. Dacht dat hier eens gelezen te hebben. En dan ben ik ook wel benieuwd. Moet bij mij ook eens gebeuren. Als je het niet met de PPS doet, dan werkt het volgens mij het beste met overdruk op het reservoir ipv onderdruk op de nippels.

In ieder geval niet door het rempedaal te bedienen, het fijne weet ik er niet van, maar er schijnen ergens klepjes te zitten welke de grote slag van het rempedaal (als de nippel open is) niet gewend zijn en kapot kunnen gaan.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Gebruikersavatar
Henk1958
Berichten: 99
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 15:44

Re: 240.000 Km onderhoudsbeurt

Ongelezen bericht door Henk1958 »

Het verhaal achter remmen ontluchten bij een hoofdremcilinder die al op leeftijd is is het volgende.
Normaal heeft het rempedaal een bepaalde slag dus ook de remzuiger in de hoofdrem cilinder heeft een minimale beweging.
Wat gebeurd er nu bij het ontluchten via het rempedaal,je trapt het rempedaal helemaal op de vloer in een gebied waar de cilinder normaal nooit komt, dit gedeelte is een stuk minder versleten met als gevolg dat de remcups beschadigd raken met als gevolg dat er geen druk meer kan worden opgebouwd,dus nieuwe hoofdremcilinder .
De meest veilige methode is met de pps of via een geringe druk op het voorraad potje ong 1.5 bar,vroeger gebeurde het ook wel met een hulpstuk wat je op je band moest .aansluiten
406 Coupe 2.2L 16V 2005 vialle lpi 173000 km
NOIR OBSIDIEN Chesnut leather
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 10 gasten