Versnellingsbak ML5C t.b.v. 2.2HDI

Plaats hier jouw advertentie als je iets wilt verkopen.
renste1
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 04 mar 2011, 07:55

Versnellingsbak ML5C t.b.v. 2.2HDI

Ongelezen bericht door renste1 »

Wegens ombouw naar 6 bak een 5 bak van een 2.2HDI.

Uiteraard gelijk dubbel massa vliegwiel vervangen en complete drukgroep. Was toch behoorlijke klus maar door vakantie geen tijdgebrek. Vliegwiel zat toch behoorlijke speling op maar dat mag ook wel na ruim 3 ton en iets meer koppel dan standaard. Gelijk een lekkage opgelost. Een of ander vaatje net boven de startmotor zat niet lekker meer op het blok, hierdoor zat O ring niet lekker meer en blies hij dus lekker aan de voorkant olie weg. Nu alles weer lekker schoon.

Nog 2 zaken die moeten gebeuren:

Wie weet hoe ik aan een pookknop kom met de mooie 6e versnelling erop. Is dit een origineel onderdeel van bijv 407? (Aangezien de bak van een C5 komt)

Heb na vervanging lichte trilling in stuur tussen 90 en hoger tot 130 en daar baal ik wel van aangezien de motor met nieuw vliegwiel weer als nieuw zou moeten lopen.
Zou tussenlager van rechter aandrijfas aan het overlijden zijn, moest hem lichtjes uit zijn ophanging slaan. Auto heeft nu 327000km gelopen.

Hoor het graag.

Groeten Renste
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Versnellingsbak ML5C t.b.v. 2.2HDI

Ongelezen bericht door RAH »

Pookknop kan Nicowico volgens mij wel vertellen hoe je daar aan moet komen. Die heeft er volgens mij ook een met een plaatje voor 6 versnellingen.

Wat die trilling betreft, heb je nu weer een dubbelmassa vliegwiel? Als je een massief vliegwiel hebt, zou het daar aan kunnen liggen. Tussenlager zou het wellicht ook kunnen zijn, hoe voelde die aan?
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
renste
Support
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 25 feb 2011, 18:16
Locatie: ijsselstein

Re: Versnellingsbak ML5C t.b.v. 2.2HDI

Ongelezen bericht door renste »

origineel dubbel massa vliegwiel, lager voelde op zich wel goed maar handel is wel los geweest en na 3 ton zou aandrijfas beste tijd wel gehad kunnen hebben, ga morgen eerst nog even banden laten checken, vindt auto toch erg gevoelig voor trillingen in stuur. wordt vervolgd.
Peugeot 406coupe 2.2HDI 2002 D9 full mux
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Versnellingsbak ML5C t.b.v. 2.2HDI

Ongelezen bericht door RAH »

Ik heb mijn aandrijfassen bij 400.000 vervangen. Gewoon, omdat het kan, niet omdat er iets mis mee was. Nou ja, bij 1 as zweette er wat vet uit de hoes van het homokineet. Daar is een nieuwe klem op gezet en daarna was het zweetten afgelopen en is de as nog enkele duizenden kilometers gebruikt. De oude assen liggen nu nog in de kelderbox. Oud vliegwiel trouwens ook, maar daar zat behoorlijk speling op.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Gebruikersavatar
Nicowico
Support
Berichten: 747
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 11:08

Re: Versnellingsbak ML5C t.b.v. 2.2HDI

Ongelezen bericht door Nicowico »

Origineel Peugeot zwart leer met aluminium knop, p/n. 2403 AH.
2.2 HDI ULTIMA 8/2004, zonder kat, -roetfilter, -EGR, -Airdosers, -MAF sensor, met ML6C 6-bak, 19 rij, 92 graden oliekoeler, 201PK, 421Nm.(Nog in ontwikkeling)
renste1
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 04 mar 2011, 07:55

Re: Versnellingsbak ML5C t.b.v. 2.2HDI

Ongelezen bericht door renste1 »

Dank voor reactie.

Gr renste
Gebruikersavatar
Nicowico
Support
Berichten: 747
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 11:08

Re: Versnellingsbak ML5C t.b.v. 2.2HDI

Ongelezen bericht door Nicowico »

En hou er rekening mee dat in de 6 bak 2,6 liter olie gaat, dus meer dan in de 5 bak.
2.2 HDI ULTIMA 8/2004, zonder kat, -roetfilter, -EGR, -Airdosers, -MAF sensor, met ML6C 6-bak, 19 rij, 92 graden oliekoeler, 201PK, 421Nm.(Nog in ontwikkeling)
renste1
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 04 mar 2011, 07:55

Re: Versnellingsbak ML5C t.b.v. 2.2HDI

Ongelezen bericht door renste1 »

Ga ik nog gauw wat bijvullen, kon nergens vinden hoeveel het moest zijn, heb er zelf 2 liter van gemaakt maar blijkbaar dus nog veel te weinig. Bedankt voor tip.

Groeten renste
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Versnellingsbak ML5C t.b.v. 2.2HDI

Ongelezen bericht door RAH »

Dat was dan inderdaad een waardevolle tip van Nicowico. Rondrijden met een bak met te weinig olie is niet goed voor de tandwieltjes.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
renste1
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 04 mar 2011, 07:55

Re: Versnellingsbak ML5C t.b.v. 2.2HDI

Ongelezen bericht door renste1 »

Bak bijgevuld en banden nogmaals laten checken, 2 maanden terug nieuwe michelins onder laten zetten maar zat al weer aardig onbalans is, tip van de dag, nieuwe banden moeten zich ook nog "zetten" dus niet onverstandig na een paar maanden te checken.
Auto rijdt met nieuw vliegwiel en gebalanceerde banden als nieuw.

Alleen vandaag weer melding turbodruk te hoog: heb ik vrij snel als ik vanuit 2 of 3 even snelle inhaalmanoeuvre maak.
Omdat hij toch wat olie doorlaat richting inlaatspruitstuk even met turbo's hoet gebeld. Revisie vanaf €150,- afhankelijk van wat er vernieuwd moet worden.
Als laatste dan nog vacuumcircuit testen, dan moet hij er voorlopig weer tegen kunnen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten