2.0 8v turbo in de coupé

406 Coupe projecten. Zoals styling, velgen en bodykits.
fab406
Support
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 09:22

2.0 8v turbo in de coupé

Ongelezen bericht door fab406 »

Gisteren een goedkope 406 break 2.0 8v turbo in SV uitvoering gekocht. Het blok is bestemd voor de coupé. De break is wel heel netjes en het is jammer dat ie uit elkaar gaat maar het is voor een goed doel: nog meer rijplezier in de coupé. En er staat al een (minder mooie) break voor de deur. Tijdens de proefrit erg genoten van het koppel dat ik nu mis. En het blok past gewoon heel goed in een GT wat de coupé feitelijk is. Ik heb op internet gezocht naar een coupé met dit blok maar heb niks gevonden. Eigenlijk jammer en raar dat deze combi nooit origineel geleverd is. Wat cijfertjes en weetjes:

235 nm tegen 180 nm
Max koppel bij 2500rpm tegen 4200rpm
147pk tegen 132 en relatief makkelijk naar 180pk op te schroeven (+nog meer koppel)
0-100km/u in 10,3sec tegen 14,1 nu.
205.000km tegen 309.000.
Riem 2.000km geleden vervangen tegen 2.000km te laat.
Koppeling voelt veel beter aan.
Motorsteunen in veel betere staat.
Werkende climate control tegen werkende handmatige airco.

Ik twijfel nog om het zelf over te zetten of te laten doen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: 2.0 8v turbo in de coupé

Ongelezen bericht door RAH »

fab406 schreef:Koppeling voelt veel beter aan.

Werkende climate control tegen werkende handmatige airco.
Koppeling heeft niets met de motor te maken. Dus tenzij je de motor met bak en al wisselt zul je dezelfde koppeling blijven behouden. Daarnaast, als je met bak en al wisselt, kijk van te voren even of de koppeling wel hetzelfde is. Volgens mij zijn er 406 modellen waarbij de koppeling met een kabel wordt bedient. En ik weet zeker dat er modellen zijn die hydraulisch worden bediend (zo is het bij mijn 406)

En die climate controle? Dat heeft natuurlijk helemaal niets met de motor te maken.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: 2.0 8v turbo in de coupé

Ongelezen bericht door JPW »

Tof project! Ik ben in ieder geval heel erg benieuwd. Met name de computer werkend krijgen, maar het feit dat het blok in een sedan heeft gelegen geeft misschien de hoop dat er een gelijkwaardige unit gebruikt word in beiden. Zeker als je nog de nodige aanpassingen kan maken aan het motormanagement ga je veel plezier beleven aan deze ombouw!

Overigens, 0-100 in 14,1 seconden in een standaard coupe? Daar gaat iets fout...
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
fab406
Support
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 09:22

Re: 2.0 8v turbo in de coupé

Ongelezen bericht door fab406 »

Bedankt ;)

Die 14.1 seconden vond ik in de specificaties op Autoweek.nl. Hij voelt inderdaad sloom aan met de 2.0 16v.

De motor + bak worden beiden overgezet. Deze hebben geen hydraulische bediening.

Ik heb info ingewonnen en het is vrijwel plug & play, er zijn geen (grote) aanpassingen aan de kabelboom nodig.

Ik postte dat van de climate control omdat het mooi zou zijn om dat meteen mee te pakken, ter vervanging van de handbediende airco. Ik snap de negatieve ondertoon even niet of ik interpreteer het verkeerd ;)

Het is de bedoeling om deze week het blok uit de break te vissen.
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: 2.0 8v turbo in de coupé

Ongelezen bericht door RAH »

fab406 schreef:negatieve ondertoon
Die is er absoluut niet. Ik vind het altijd geweldig om zulke projecten te volgen, vooral als er veel uitleg, info en foto's bij zitten. Maar het topic werd gestart met de mededeling dat de motor wordt overgezet. en daar heeft de climat control natuurlijk niets mee van doen, maar als je dat ook over gaat zetten, geweldig en ik hoop dat je het voor elkaar krijgt.

Ik denk dat het economisch verstandiger zou zijn om een 2.2 of een V6 te zoeken, maar dit is voor de liefhebber van het sleutelen aan auto's natuurlijk vele malen leuker. Dus als er lekker veel foto's komen zal ik dit topic met net zoveel interesse volgen als het blog van LRAB of het toenmalige topic van Prutsy.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
fab406
Support
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 09:22

Re: 2.0 8v turbo in de coupé

Ongelezen bericht door fab406 »

Ah, ik las het inderdaad verkeerd. Dat is het nadeel op zo'n forum ;)

Economisch is dit de voordeligste manier: ik heb de coupé voor €250,-(!) gekocht en de donor break voor €400,- (ik kan er nog delen van verkopen: voor de wielen met zeer goede banden bijvoorbeeld, heb ik al iemand). Daarbij komt dat de turbo motor zeer degelijk is en goedkoper in onderhoud. Als we alles zelf doen dan is dit heel veel goedkoper dan de (makkelijkere) aanschaf van een V6 of 2.2. Daarbij komt dat ik het karakter van de turbo heel fijn vind. Ik twijfel om de inbouw over te laten een goede kennis, EH-Autoservice, die erg veel ervaring met zulke projecten heeft. Wel fijn als dat deel in 1 keer goed gaat. Of dat we het samen doen. Dan zullen we hem alleen zelf uitbouwen. Ik moet nog even afwegen.

Onze ruimte is maar beperkt:

Afbeelding

Stoelen elektrisch verstelbaar met memoryfunctie gaan in de rode break van mijn vriendin:

Afbeelding

Nog een koelslang te zoeken (lek bij thermostaat):

Afbeelding

Overigens heeft de handelaar de papieren van een andere 406 break meegegeven en die heb ik dus overgeschreven... dat moeten we nog rechtbreien.
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: 2.0 8v turbo in de coupé

Ongelezen bericht door RAH »

Kijk, dat zijn nog eens prijzen om auto's te kopen, twee wagens samen nog geen € 1.000,00,. Tja, dan kun je wel een gokje wagen. En je zal dan waarschijnlijk de enige, of in ieder geval één van de zeer weinigen zijn met een dergelijke motor in een coupe.
fab406 schreef:Overigens heeft de handelaar de papieren van een andere 406 break meegegeven en die heb ik dus overgeschreven... dat moeten we nog rechtbreien.
Dit wel zo snel mogelijk rechtbreien, eventuele overtredingen met die auto komen nu voor jouw rekening. Denk daarbij niet alleen aan snelheid of rood licht, maar ook aan verzekering, wegenbelasting en apk.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Gebruikersavatar
grislion66
Support
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 18 feb 2009, 21:22
Locatie: zaanstad

Re: 2.0 8v turbo in de coupé

Ongelezen bericht door grislion66 »

RAH schreef:Kijk, dat zijn nog eens prijzen om auto's te kopen, twee wagens samen nog geen € 1.000,00,. Tja, dan kun je wel een gokje wagen. En je zal dan waarschijnlijk de enige, of in ieder geval één van de zeer weinigen zijn met een dergelijke motor in een coupe.
fab406 schreef:Overigens heeft de handelaar de papieren van een andere 406 break meegegeven en die heb ik dus overgeschreven... dat moeten we nog rechtbreien.
Dit wel zo snel mogelijk rechtbreien, eventuele overtredingen met die auto komen nu voor jouw rekening. Denk daarbij niet alleen aan snelheid of rood licht, maar ook aan verzekering, wegenbelasting en apk.
Of nog beroerder, doorrijden na een ongeval :oops:
Ford Capri 3.0S V6 strato silber 1984/87
205 GTI 1.6 gris graphite 1987/89
205 GTI 1.9 gris futura 1989/92
205 Gentry 1.9 vert sorrento 1992/94
306 XSI gris Quartz 1994/2015
406 coupe 2.0i gris thallium 2000/????
407 coupe 3.0i Féline gris aluminium 2015
fab406
Support
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 09:22

Re: 2.0 8v turbo in de coupé

Ongelezen bericht door fab406 »

Doordat de koelslang lekte, hebben we de auto gesleept, helemaal binnendoor van Katwijk naar Lijnden. Geen camera's gezien. De handelaar belde me tijdens die rit vier keer, ik was druk bezig dus heb daarna meteen gebeld. Hij was er zelf achter gekomen. Die andere 406 staat in zijn loods en de grijze bij ons, niet op de openbare weg. De grijze mocht de weg niet op, omdat ie in zijn handelsvoorraad staat, de eventuele boetes komen naar hem en hij heeft de fout gemaakt. Hij maakt het geld + wat extra (als excuses) voor het extra overschrijven naar me over. Hij was blij dat we niet over de snelweg gegaan waren, de kans op boetes is veel kleiner geweest.

Inderdaad, ik kon op internet niet nog een coupé met dit blok vinden. Dus dat is een grappige bijkomstigheid ;)
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: 2.0 8v turbo in de coupé

Ongelezen bericht door RAH »

Nee, jouw auto staat nog op zijn naam, die heb jij inmiddels verzekerd, wel of niet geschorst en jij zorgt voor de APK. Is dat niet het geval dan krijgt de handelaar daar de boetes van omdat die auto nog op zijn naam staat. Dat is niet erg (althans, voor jou niet). Die auto die nu wel op jouw naam staat, heeft wellicht geen APK, en is waarschijnlijk niet verzekerd. Daar ben jij dus nu wel verantwoordelijk voor. En dat is wel erg indien voor die auto boetes op de mat gaan vallen. Als de handelaar ze allemaal vergoed is er weer niets aan de hand, maar doet hij dat niet, zit jij met de brokken en zie het dan maar eens te verhalen.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten